Festiwal Filmowy Wiosna Filmów w Polsce 2019
W dniach od 26 kwietnia do 2 maja 2019 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbywały się przedpremierowe projekcje filmów nagradzanych i prezentowanych na światowych festiwalach w ramach Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów w Polsce 2019.
25. Festiwal Filmowy Wiosna Filmów, organizowany przez Fundację Działań Artystycznych i Filmowych „Ruchome Obrazy”, odbywał się od 5 do 14 kwietnia 2019 roku w Warszawie. Widzowie jubileuszowej edycji festiwalu obejrzeli 60 filmów z całego świata – nagrodzonych i wyróżnionych na najważniejszych festiwalach filmowych. Można było zobaczyć filmy pokazywane w Cannes, Berlinie, Wenecji, Karlowych Warach, Locarno czy San Sebastian. Festiwal zaprezentował także tytuły nagrodzone lub nominowane do Europejskich Nagród Filmowych oraz Oscarów.
Po prezentacjach w Warszawie Festiwal Filmowy Wiosna Filmów – od 26 kwietnia 2019 roku – wyrusza w podróż po Polsce. Najlepsze i najciekawsze filmy (w bieżącym roku 7 tytułów), które gościły na ekranach międzynarodowych festiwali oraz te, które przyciągnęły do kin szeroką rzeszę publiczności – i nie miały jeszcze polskiej premiery – będzie można obejrzeć w wybranych kinach w Polsce – również w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury.
Festiwal Filmowy Wiosna Filmów w Polsce 2019
Oświęcimskie Centrum Kultury
Nasze Kino | 26.04-2.05.2019
26.04.2019 „Synonimy”
(15l.), prod. Francja, Niemcy, Izrael 2018, reż. Nadav Lapid, 123 minuty
Laureat Złotego Niedźwiedzia dla najlepszego filmu oraz Nagrody FIPRESCI 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie.
Film pokazuje próby odcięcia się od przeszłości przez uczenie się nowego języka i budowanie siebie od nowa. Jakie elementy kształtują tożsamość narodową człowieka? Reżyser z pewnością mógłby wymienić kilka, ale dla niego najważniejszy jest język. Brzmienie słów, sposób konstruowania wypowiedzi, czy zakorzenienie zwrotów i językowych sformułowań w historii kraju ma ogromny wpływ na związanie z rzeczywistością kraju urodzenia.
Głównym bohaterem filmu jest młody mężczyzna, który przyjeżdża z Izraela do Paryża i chce rozpocząć wszystko od zera. Już na początku pobytu doświadcza na własnej skórze, że nie można tak łatwo pozbyć się przeszłości.
Yoav (Tom Mercier) przybywa do Paryża z Izraela. Widzimy go w biegu, kiedy dostaje się do jednego z mieszkań. Podczas kąpieli ktoś kradnie jego ubranie. W wychłodzonym pokoju zmarznięty mężczyzna traci przytomność. Z pomocą przychodzi mu dwoje sąsiadów – Emile (Quentin Dolmaire) i Caroline (Louise Chevillotte), którzy się z nim zaprzyjaźniają, czerpią z niego inspirację i jednocześnie stają się dla niego wsparciem w poszukiwaniu drogi. Razem tworzą przedziwny trójkąt współzależności i nieustającej erotycznej fascynacji.
Festiwale/Nagrody:
– 69. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2019 – Złoty Niedźwiedź – najlepszy film, Nagroda FIPRESCI
27.04.2019 „Petra”
(15l.), prod. Dania, Francja, Hiszpania 2018, reż. Jaime Rosales, 107 minut
Zdobywca nagród dla najlepszego filmu i najlepszego reżysera na Festiwalu Kina Iberoamerykańskiego CineCeará w Fortalezie. Pokazywany w Cannes – w prestiżowej sekcji Directors’ Fortnight – nowy film Jaime Rosalesa – wytrawnego reżysera takich dzieł, jak „Godziny dnia”, „Piękna młodość”, „Samotność” – będący intrygującą historią kobiety na tropie rodzinnej tajemnicy.
Tytułowa bohaterka (Bárbara Lennie) po śmierci matki wyrusza w podróż, aby odkryć tożsamość swojego ojca, która była przed nią ukrywana przez całe życie. Trop prowadzi Petrę do wiejskiej pracowni sławnego i bezwzględnego rzeźbiarza. W tym miejscu losy bohaterki krzyżują się nie tylko z egocentrycznym artystą, ale także z jego nerwową żoną i zahukanym synem. Tak rozpoczyna się wyjątkowa intryga, pełna rodzinnych sekretów, ale i okrutnej przemocy. Czy na końcu tej drogi bohaterowie będą mogli jeszcze liczyć na odkupienie?
Intrygująco sfotografowany obraz Rosalesa łączy w sobie dramatyzm antycznej tragedii i rozwiązania typowe dla rasowej telenoweli. Ten mariaż wydaje się szatańsko przemyślany. Podział filmu na rozdziały przypomina serialowe odcinki, z których każdy ujawnia nowy, sensacyjny element w rodzinnej układance. A im bliżej finału, tym bardziej ta historia przypomina przerażająco smutną opowieść o dzieciach płacących za błędy swoich rodziców.
Festiwale/Nagrody:
– Nagroda Świętego Jerzego 2019 – najlepsza hiszpańska aktorka (Bárbara Lennie)
– Nagroda Gaudiego 2019 – najlepszy aktor drugoplanowy (Oriol Pla)
– CEC Awards – Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Hiszpańskich 2019 – nominacja – najlepsza aktorka (Bárbara Lennie), najlepszy aktor (Joan Botey)
– Feroz Awards 2019 – nominacje – najlepszy film, scenariusz, aktorka (Bárbara Lennie), najlepsza aktorka drugoplanowa (Marisa Paredes), najlepszy aktor drugoplanowy (Joan Botey)
– Nagroda im. José María Forqué 2019 – nominacja – najlepsza aktorka (Bárbara Lennie)
– Nagrody Związku Aktorów Hiszpańskich 2019 – najlepsza aktorka drugoplanowa (Petra Martínez), najlepszy aktor drugoplanowy (Oriol Pla)
– Fenix Film Awards 2019 – nominacja – najlepszy scenariusz
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Göteborgu 2019 – nominacja – najlepszy film międzynarodowy
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Miami 2019
– Europejska Nagroda Filmowa 2018 – nominacja – najlepsza europejska aktorka roku (Bárbara Lennie)
– Festiwal Kina Iberoamerykańskiego Cine Ceará w Brazylii 2018 – najlepszy film, najlepszy reżyser
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Bergen 2018 – nominacja – najlepszy film
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hajfie 2018 – nominacja – najlepszy film
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2018 – sekcja Directors’ Fortnight
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu 2018
28.04.2019 „Pamiątki Claire Darling”
(15l.), prod. Francja 2018, reż. Julie Bertucelli, 94 minuty
Nowy film Julie Bartuccelli – cenionej reżyserki („Kiedy Otar odszedł”, „Drzewo”, „Szkoła Babel”) i byłej asystentki Krzysztofa Kieślowskiego – pokazywany, m.in. na festiwalach w Göteborgu, Chicago, Genewie, Belgradzie, Hong-Kongu i Morelii – będący porywającą adaptacją tragikomicznej powieści Lyndy Rutledge.
Historia rozpoczyna się pierwszego dnia lata i zarazem ostatniego dnia życia Claire Darling, a przynajmniej tak się ekscentrycznej matronie wydaje… W związku z powyższym Claire wystawia cały swój dobytek na trawniku przed domem. Wśród przedmiotów są drogocenne antyki i bezcenne rodzinne pamiątki. Podczas gdy horda sąsiadów i ciekawskich przechodniów przejmuje te zabytki za kilka groszy, każdy obiekt odzwierciedla tragiczne i ekstrawaganckie życie Claire Darling…
W filmie już po raz dwunasty spotykają się przed kamerą dwie ikony francuskiego kina – Catherine Deneuve i jej córka Chiara Mastroianni.
29.04.2019 „Yuli”
(15l.), prod. Hiszpania, Wielka Brytania, Niemcy 2018, reż. Iciar Bollain, 115 minut
Nominowana do pięciu „hiszpańskich Oscarów” ekranizacja bestsellerowej autobiografii Carlosa Acosty z samym baletmistrzem w roli głównej. Od chuligana z ulic Hawany do gwiazdy światowego baletu – inspirująca biografia legendarnego kubańskiego tancerza Carlosa Acosty.
Tytułowy Yuli to przydomek, który nadaje Carlosowi Acoście jego ojciec Pedro. Od najmłodszych lat Yuli ucieka od wszelkiej dyscypliny i edukacji – życia uczy się głównie na ulicach zaniedbanej dzielnicy w Hawanie.
Jednak Pedro wie, że jego syn ma wrodzony talent i zmusza go do udziału w zajęciach tanecznych. Wbrew swojej woli i mimo początkowej niesubordynacji, Yuli zostaje urzeczony światem tańca. Wkrótce zaczyna tworzyć własną legendę, jako jeden z najlepszych tancerzy swojego pokolenia. Przełamuje tabu, stając się pierwszym czarnym odtwórcą roli Romea w prestiżowym Royal Opera House w Londynie, gdzie przez 17 lat buduje swoją niezwykłą karierę jako główny tancerz.
Festiwale/Nagrody:
– Nagrody Goya 2019 – nominacje – scenariusz adaptowany, zdjęcia, ścieżka dźwiękowa, dźwięk, nowy aktor (Carlos Acosta)
– CEC Awards – Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Hiszpańskich 2019 – nominacje – nowy aktor (Carlos Acosta), zdjęcia, ścieżka dźwiękowa
– Feroz Awards 2019 – nominacja – ścieżka dźwiękowa
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Miami 2019 – nominacja – najlepszy film
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hamburgu 2018 – nominacja – najlepszy film
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Sebastian 2018 – najlepszy scenariusz
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mińsku 2018 – nagroda publiczności
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Göteborgu 2019
– Filmoteka Katalonii w Barcelonie 2018
30.04.2019 „Trafikant”
(15l.), prod. Austria, Niemcy 2018, reż. Nikolaus Leytner, 117 minut
Nominowana w czterech kategoriach do Austriackich Nagród Filmowych opowieść o życiu i miłości w czasach budzącego się nazizmu. Wzruszająca opowieść o niezwykłej przyjaźni na tle okupowanego przez nazistów Wiednia.
Wiedeń 1937 rok. Siedemnastoletni Franz Huchel rozpoczyna praktykę w kiosku z gazetami i wyrobami tytoniowymi. Jednym ze stałych klientów odwiedzających trafikę jest twórca psychoanalizy Zygmunt Freud. Między mężczyznami rodzi się niezwykła przyjaźń. Niebawem Franz zakochuje się w tancerce Anezce. Kto mógłby mu lepiej pomóc w tej delikatnej materii niż słynny psychoanalityk? Jednak profesor nie znajduje fundamentalnej recepty na udane życie i szczęśliwą miłość. Na dodatek sytuacja społeczno-polityczna w kraju zaczyna się zaostrzać. Już wkrótce Franz, Freud i Anezka będą musieli się zmierzyć z zupełnie innymi problemami niż skomplikowane sprawy sercowe.
Festiwale/Nagrody:
– Austriackie Nagrody Filmowe 2019 – nominacje – najlepszy aktor drugoplanowy, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepsze kostiumy, najlepsza muzyka
1.05.2019 „Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy”
(15l.), prod. Czechy, Francja, Niemcy, Bułgaria, Rumunia 2018, reż. Radu Jude, 140 minut
Nagrodzona Kryształowym Globem na 53. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach prowokacyjna tragikomedia na bardzo niewygodny temat antysemityzmu w reżyserii jednego z najzdolniejszych rumuńskich twórców młodego pokolenia Radu Jude – twórcy wybitnego „Aferim!”.
„Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy” – te słowa, wypowiedziane przez marszałka Iona Antonescu w rumuńskiej Radzie Ministrów latem 1941 roku, rozpoczęły czystki etniczne na froncie wschodnim. Fabuła koncentruje się wokół młodej reżyserki teatralnej Mariany Marin, która próbuje przeprowadzić rekonstrukcję zdobycia Odessy w 1941 roku przez rumuńską armię, co doprowadziło do zamordowania tysięcy Żydów. Ambitna i dociekliwa twórczyni spotyka się jednak z ostracyzmem ze strony własnych aktorów, a także z naciskami ze strony lokalnego urzędnika Movili.
Festiwale/Nagrody:
– Oscary 2019 – rumuński kandydat w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach 2018 – „Kryształowy Glob” – najlepszy film fabularny
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach 2018 – nagroda Label Europa Cinemas dla najlepszego filmu europejskiego
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mińsku 2018 – najlepszy film
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Vukovarze 2018 – najlepszy film
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Gijón – najlepszy reżyser
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hamburgu 2018 – nominacja do nagrody Fundacji Friedricha Eberta – w kategorii filmu politycznego
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hamburgu 2018 – nominacja do nagrody Art Cinema International Association of Cinematic Theatres
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hajfie 2018
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto 2018
– Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych, Krótkometrażowych oraz Animacji „Message to Man” w Sankt Petersburgu 2018
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy CPH PIX w Kopenhadze 2018
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Pusan 2018
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hamptons 2018
– Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Londynie 2018
– Festiwal Filmowy w Herceg Novi w Czarnogórze 2018
2.05.2019 „Tajemnica Henriego Picka”
(15l.), prod. Belgia, Francja 2018, reż. Rémi Bezançon, 100 minut
Komedia kryminalna pełna zwrotów akcji, niespodzianek i ślepych uliczek. Ekranizacja popularnej powieści Davida Foenkinosa wydanej w 2016 roku.
Przedstawiona intryga skupiona jest wokół manuskryptu, który przypadkiem zostaje odnaleziony w jednej z bibliotek. Jej autorem rzekomo jest nieżyjący już Herni Pick, prosty człowiek kojarzony raczej z prowadzeniem pizzerii w małym miasteczku u wybrzeży Bretanii niż z literacką twórczością. Wydana książka okazuje się prawdziwym bestsellerem, co wzbudza podejrzenia u szanowanego krytyka Jeana-Michaela Rouche’a. Mężczyzna, który przez wspomnianą książkę stracił niemalże wszystko, rozpoczyna prywatne śledztwo, by rozwiązać tajemnicę enigmatycznego Henriego Picka.