Eugeniusz Oniegin
18 stycznia 2015 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się, w ramach The Met: Live in HD, retransmisja opery Piotra Czajkowskiego (1840–1893) z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, z udziałem Anny Netrebko, Mariusza Kwietnia i Piotra Beczały, pt. „Eugeniusz Oniegin”.
18 stycznia 2015 roku w Naszym Kinie Oświęcimskiego Centrum Kultury odbyła się, w ramach The Met: Live in HD, retransmisja opery Piotra Czajkowskiego (1840–1893) z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, z udziałem Anny Netrebko, Mariusza Kwietnia i Piotra Beczały, pt. „Eugeniusz Oniegin”.
obsada:
Anna Netrebko – Tatiana
Oksana Volkova – Olga, jej siostra
Elena Zaremba – pani Łarina, właścicielka majątku ziemskiego, ich matka
Mariusz Kwiecień – Eugeniusz Oniegin
Piotr Beczała – Włodzimierz Leński, poeta, narzeczony Olgi
Larissa Diadkova – Filipowna, niania
David Crawford – Rotmistrz
John Graham-Hall – monsieur Triquet
Richard Bernstein – Zarecki
Alexei Tanovitsky – książę Griemin
chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera
Valery Gergiev – dyrygent
realizatorzy:
Deborah Warner – inscenizacja
Fiona Shaw – reżyseria
Tom Pye – scenografia
Chloe Obolensky – kostiumy
Jean Kalman – światło
Finn Ross, Ian William Galloway – projekcje wideo
Kim Brandstrup – choreografia
prowadzenie – Deborah Voigt
realizacja telewizyjna – Gary Halvorson
wersja językowa: napisy (materiały dodatkowe w wersji angielskiej)
czas trwania spektaklu: 245 minut (2 przerwy)
Inscenizacja jest koprodukcją The Metropolitan Opera w Nowym Jorku i English National Opera w Londynie.
akt 1
Jesień. Osiadła na wsi pani Łarina wspomina czas, zanim wyszła za mąż. Kochała pewnego mężczyznę, ale zmuszono ją do małżeństwa z innym. Teraz, kiedy jest wdową, opiekuje się majątkiem ziemskim, który pozostał jej w spadku po mężu i wychowuje dwie prawie dorosłe córki: Tatianę i Olgę. Tatiana spędza czas na rozmyślaniach, czytaniu powieści i zbytnim przejmowaniu się losami ich bohaterów, Olga cieszy się każdym dniem, jest wesoła i beztroska. O rękę Olgi zabiega sąsiad Łarinych – poeta Leński. Pewnego dnia Włodzimierz odwiedza po raz kolejny swoją ukochaną, ale tym razem przywozi ze sobą niespodziewanego gościa. Jest nim Eugeniusz Oniegin, wytworny młody mężczyzna, w którym rozmarzona Tatiana natychmiast się zakochuje. Po wizycie panów, wieczorem, kładąc się już spać, Tatiana prosi nianię Filipowną, aby ta opowiedziała jej o swojej pierwszej miłości i małżeństwie. Po dość przygnębiającej opowieści niania wychodzi, a Tatiana – wbrew wszelkim konwenansom – postanawia napisać list do Oniegina, w którym wyzna mu swe uczucia. Rankiem (Tatiana nie zmrużyła oka) prosi nianię, aby ta przy pomocy swojego wnuczka dostarczyła list adresatowi. Tatiana czeka w ogrodzie na odpowiedź Oniegina. Ten zjawia się w końcu. Przyznaje, że list go wzruszył, niemniej jednak nie może zaoferować młodej dziewczynie nic więcej poza przyjaźnią. Mentorskim tonem radzi jej też, aby kontrolowała swoje emocje, by ktoś nie wykorzystał jej – naiwnej.
akt 2
Styczeń. Okoliczni sąsiedzi zostali zaproszeni do majątku Łarinych na bal z okazji imienin Tatiany. Przybywa także Oniegin, który niechętnie zgodził się towarzyszyć Leńskiemu, ponieważ prowincjonalne uroczystości rodzinne strasznie go nudzą. Dodatkowo zirytowany faktem, że goście, plotkując, coraz śmielej łączą jego osobę z Tatianą, mści się na Leńskim: zaczyna ostentacyjnie flirtować z Olgą. Leński nie rozumie powodów zachowania swego przyjaciela, zazdrość zaślepia go na tyle, że wyzywa Oniegina na pojedynek. Bal kończy się skandalem. Przed pojedynkiem Leński rozmyśla o poezji, miłości do Olgi i śmierci. Przybywa Oniegin wraz ze swym sekundantem. Choć emocje już opadły, honor nie pozwala mężczyznom zrezygnować z pojedynku. Pada strzał. Leński nie żyje.
akt 3
Sankt Petersburg, kilka lat później. Próbując zagłuszyć wyrzuty sumienia po zabójstwie przyjaciela, Oniegin wiele podróżował, teraz jednak powraca do stolicy. Na balu u księcia Griemina ma okazję być przedstawiony jego nowej żonie. Zdumiony, rozpoznaje w niej Tatianę, obecnie dostojną księżnę. Oniegin uświadamia sobie, że był i nadal jest w niej zakochany. Oniegin wysłał list do Tatiany z prośbą o spotkanie, do którego później dochodzi. Mężczyzna prosi księżnę, by z nim uciekła. Tatiana przyznaje, że wciąż go kocha, ale pozostanie wierna przysiędze i absolutnie nie opuści męża. Rozstają się po raz ostatni. Oniegin przeklina siebie i swój los.
Metropolitan Opera to jeden z najsłynniejszych teatrów operowych świata. Znajduje się w Centrum Lincolna dla Sztuk Wykonawczych (The Lincoln Center for the Performing Arts), który to kompleks położony jest pomiędzy zachodnią 62. i 65. ulicą oraz alejami Columbus i Amsterdam. Jego historię tworzyli – i tworzą – najwięksi śpiewacy, dyrygenci, reżyserzy i scenografowie. Debiutował tam Enrico Caruso, sławę zdobywali Maria Callas, Renata Tebaldi czy Carlo Bergonzi, a za dyrygenckim pulpitem stawał sam Arturo Toscanini oraz Gustaw Mahler i wielu innych. Scena gościła niemal wszystkie wybitne gwiazdy operowe. Debiut na deskach Metropolitan Opera to marzenie wszystkich wykonawców, a spełnienie go otwiera drogę do międzynarodowej kariery. Nowojorskie spektakle to wydarzenia artystyczne nieprzeciętne zarówno pod względem wokalnym, jak i aktorskim. W przedstawieniach, reżyserowanych przez takie znakomitości, jak Franco Zefirelli czy Laurent Pally, biorą udział największe współczesne gwiazdy sceny operowej.