21. Festiwal Kochać człowieka 2024
W dniach od 25 do 27 stycznia 2024 roku w Oświęcimskim Centrum Kultury odbywał się 21. Międzynarodowy Festiwal Filmów Nieprofesjonalnych „Kochać człowieka” /galeria zdjęć/ pod patronatem „UNICA” – Union Internationale du Cinéma / Międzynarodowej Unii Kina i Prezydenta Miasta Oświęcim.
Kochać człowieka to … pokazać ulotne chwile, przemijający czas, biegnące myśli, by żyły swoim życiem. By trwały. By, mimo tego wszystkiego co ludzi łączy i co ludzi dzieli, mogły naszkicować obraz ludzkiej kondycji. By nie tylko „tu i teraz”, ale „zawsze i wszędzie” ukazywały to co ważne, co nigdy nie przeminie, dzięki czemu byliśmy, jesteśmy i będziemy.
Ideą festiwalu jest kształtowanie postaw miłości i szacunku wobec człowieka, prezentacja w filmowym zapisie tematyki związanej ze wszystkimi aspektami życia człowieka.
Festiwalowe filmy fabuły, dokumenty i animacje zapisują ludzkie historie. Prezentują wielkie tragedie i małe dramaty oraz chwile szczęścia i radości.
Dotyczą człowieka i jego miejsca w świecie. Są świadkiem zdarzeń społecznych, rodzinnych, osobistych i intymnych.
Wzruszają, wzbudzają emocje i skłaniają do refleksji.
Wpisują zmagania człowieka w kontekst przemian społecznych zachodzących w bliższym i dalszym otoczeniu.
Festiwal Filmów Nieprofesjonalnych „Kochać człowieka” jest okazją, aby przyjrzeć się miejscu, w którym przystanął człowiek.
Do udziału w festiwalu zostały nadesłane 123 filmy z 15 krajów (Australia, Brazylia, Czechy, Chile, Dania, Francja, Hiszpania, Iran, Kolumbia, Macedonia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, USA)
Do konkursu zostało zakwalifikowanych 66 filmów z 13 krajów (Australia, Brazylia, Czechy, Chile, Francja, Hiszpania, Iran, Kolumbia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, USA)
W pracach jury 21. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Nieprofesjonalnych „Kochać człowieka” wezmą udział: Maria Malatyńska (filmoznawca, krytyk filmowy), Andrzej Celiński (reżyser, operator filmowy, aktor, dramaturg), Aleksander Dyl (operator filmowy), Andrzej Przeździecki (przewodniczący Federacji Niezależnych Twórców Filmowych w Polsce, wiceprezydent „UNICA” – Union Internationale du Cinéma / Międzynarodowej Unii Kina).
czwartek 25.01.2024
godz. 10:00-14:00 projekcje konkursowe i omówienia filmów, cz. 1 | fabuła
godz. 15:00-18:30 projekcje konkursowe i omówienia filmów, cz. 2 | fabuła
godz. 19.00 inauguracja festiwalu – koncert muzyki filmowej w wykonaniu Orkiestry Miasta Oświęcim pod dyrekcją Łukasza Jabconia
piątek 26.01.2024
godz. 9:00-14:00 projekcje konkursowe i omówienia filmów, cz. 3 | dokument
godz. 15:30-17:30 projekcje konkursowe i omówienia filmów, cz. 4 | animacja
godz. 18:00 „Pisklaki” – projekcja filmu i spotkanie z Lidią Dudą – reżyserką filmu oraz „Sztuczna inteligencja – technologia, a język filmu” – spotkanie z Aleksandrem Dylem
sobota 27.01.2024
godz. 11:00 „Pamięć odnajdywana. Auschwitz jako uniwersalny symbol zniewolenia i cierpienia ludzi” – wykład dr Alicji Bartuś z Oświęcimskiego Instytutu Praw Człowieka
godz. 12:00 „Realizacja filmu w warunkach twórcy nieprofesjonalnego” – spotkanie z Andrzejem Lorencem, autorem książki „A.L. Ostatni amator.pl”
godz. 15:00 zakończenie festiwalu – ogłoszenie wyników i wręczenie nagród
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu, 79. rocznica wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz
godz. 17:00 „Przypadek Johanny Langefeld” – projekcja filmu w reżyserii Władysława Jurkowa i Gerburga Rohde-Dahla
godz. 18:45 „Miłość w czasach zagłady” – projekcja filmu w reżyserii Mayi Sarfaty
wyniki
Grand Prix – Kryształowe Serce
za film:
„La Maldita Primavera”
dla Rafy Arjonesa – Hiszpania
Wielki film o miłości i śmierci w czasie pandemii. Niezawiniony czas samotności i wierne trwanie do końca.
I nagroda – Złote Serce
w kategorii fabuła za film:
„Pewnego razu na cmentarzu”
dla Janiny Matejuk – Wrocław
Czy lęk przed śmiercią można oswoić? Można, jeśli poważny temat nie boi się żartu, a śmierć pozostaje wciąż etapem życia. Ciepły, ludzki serdeczny film uporał się z tym tematem.
w kategorii dokument za film:
„Oni to My”
dla Martyny Fudali – Katowice
Są tematy trudne i rzadko podejmowane. Nieraz historia bywa zapomniana, polityka jest przeciw, dla ludzi jest to zbyt bolesne. Ale gdy spojrzeć na temat przez rodzime wspomnienia, to okrutna i nigdy nierozliczona „Akcja Wisła ” może się ukazać jako obraz tak prawdziwy, szczery i tak rzetelny.
w kategorii animacja za film:
„Poza rok 1984”
dla Daniela Zagórskiego – Łódź
Czy bezmiar pesymizmu może stać sie optymistyczny? Oczywiście, jeśli jest fascynującą i niewyczerpaną inspiracja dla wyobraźni!
II nagroda – Srebrne Serce
w kategorii fabuła za film:
„Minus jeden”
dla Tomasza Pulchnego – Bytom
Za oryginalne przedstawienie dylematów moralnych, związanych z pracą lekarza, oglądanego na pograniczu groteski i psychologicznego thrillera. Za rzadką umiejętność kreowania niepokojącej atmosfery i wyraziste kreacje aktorskie.
w kategorii dokument za film:
„Chwile…”
dla Lucyny Łysko i Wojciecha Wikarka – Bieruń Nowy
Za serdeczność i ciepło, szacunek i radość we wzajemnym kontakcie trzech ociemniałych chłopców i ich opiekunów w tym specyficznym reportażu z warsztatów „Doświadczania świata ”.
w kategorii animacja za film:
„49 385”
dla Heleny Stańczyk – Warszawa
Obozowe wspomnienia babci przy rodzinnym stole dokonują cudu: i oryginalna animacja postaci stworzonych z gazetowych skrawków odzyskuje na naszych oczach prawdziwe twarze bliskiej sobie rodziny. Za zaskakującą technicznie serdeczność.
III nagroda – Brązowe Serce
w kategorii fabuła za film:
„Mouth Deep Shut”
dla Jacka Sławomira Adamczewskiego – Łódź
Za wampiryczny stosunek do przyrody, za wymyślenie języka wspólnego dla człowieka i lasu i w ogóle za zaskakujący żart.
w kategorii dokument za film:
„Perukarka”
dla Zbigniewa Stanisława Wróbla – Chybie
Piękny portret Mistrzyni Sztuki Perukarskiej, Pani Marii Dyczek z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej otwiera przed nami bogactwo procesu przygotowania spektaklu. To wspaniały czas wtajemniczenia.
w kategorii animacja za film:
„Fort IV”
dla Nikodema Paśnickiego – Borowa
Za wspaniały pomysł, który w rysunkowym błysku może pomieścić tyle wielkiej historii i tak wiele goryczy przy jej ocenie.
wyróżnienia
w kategorii fabuła za film:
„Najlepszy”
dla Marzeny Wacław-Pazery – Kraków
Za umiejętność ciepłego, serdecznego i rodzinnego pokazania choroby Alzheimera.
w kategorii fabuła za film:
„Lonely Absence”
dla Jany Hunterovej – Liberec – Czechy
Za dyskrecję tematyczną i minimalizm formy w pokazaniu ważnego procesu odchodzenia wiernych od Kościoła.
w kategorii dokument za film:
„Zawsze po burzy”
dla Joanny Żmudy – Kraków
Za intymność i szczerość bardzo prywatnego portretu tworzącej się rodziny.
w kategorii dokument za film:
„Wspomnienia ze śląskiego Familoka II”
dla Henryka Latuska i Marii Baron – Łaziska Górne
Za świadomość koniecznej obrony przed upływającym czasem i pamięcią najdrobniejszego nawet osiągnięcia polskiej kultury materialnej.
w kategorii animacja za film:
„Empatia”
dla Natalii Piaseckej – Legnica
Za znalezienie dla rysunku pożytecznej funkcji ostrzeżenia medycznego.
Specjalne wyróżnienie za najlepszy film o wartościach humanitarnych
za film:
„Wróble”
dla Bartosza Tryzny i Moniki Stpiczyńskiej – Białystok
Podziwialiśmy w nim liryczne i dowcipne różnice między pokoleniem ojca i pokoleniem syna w ich odczytaniu przyrody, natury, kultury.
Medal UNICA za relacje międzypokoleniowe i poszukiwanie nowych środków wyrazy
za film:
„Marcel Marceau Through the Eyes of Children”
pracy zespołowej uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 w Kolín – Czechy
inne nagrody
Dyplom Federacji Niezależnych Twórców Filmowych w Polsce dla młodego filmowca do 18 roku życia
dla Natalii Piaseckej – Legnica
Honorowy Henryk – przyznany przez filmowców AKF „Chemik” w Oświęcimiu
za film:
„Jak mam…?”
dla Macieja Książko – Kraków