Młodzi w obiektywie – dla uczniów klas 4-6 | 2024/2025
Cykl porusza takie problemy, jak: poszukiwanie własnej drogi i akceptacji, próba odnalezienia się w grupie; uczy, jaką wartość mają przyjaźń czy rodzina; wspiera ucznia w rozwiązywaniu problemów towarzyszących dojrzewaniu; kształtuje właściwe postawy młodego człowieka; dzięki odpowiednio dobranej tematyce i niebanalnej formie ma ogromny potencjał wychowawczo-edukacyjny; pomaga przyswoić istotę budowania relacji, zdobywania autonomii, podążania za swoimi marzeniami i aspiracjami; uczy stawiania sobie celów oraz ponoszenia konsekwencji własnych działań; uwrażliwia na potrzeby innych, uczy empatii i podmiotowego traktowania drugiego człowieka; zaprasza do dialogu dotyczącego życia i codzienności uczniów; pozwala widzom przedstawić swój punkt widzenia na wiele aspektów składających się na rzeczywistość dziesięciolatka, jedenastolatka czy dwunastolatka.
Uczeń ćwiczy spójne komunikowanie się i uzasadnianie opinii; doskonali myślenie konkretne oraz abstrakcyjne; gromadzi, selekcjonuje i krytycznie ocenia zebrane informacje; konfrontuje doświadczenia własne i bohaterów filmowych; dostrzega wartość rodziny, przyjaźni, współpracy, tolerancji, akceptacji i konieczność brania odpowiedzialności za swoje czyny; interpretuje wartości etyczne wpisane w przekaz naddany dzieła filmowego; podejmuje rozważania dotyczące wartości i poszerza rozumienie pojęć etycznych oraz wartości pożądanych w społeczeństwie; poszukuje przyczyn zaobserwowanych zjawisk społecznych projektuje ich konsekwencje zgodnie z własnym rozumieniem świata oraz oglądem relacji społecznych; nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim obejrzany film; wyraża opinię dotyczącą postaci i zdarzeń ukazanych w filmie; łączy treść filmów z zagadnieniami edukacji globalnej; interpretuje dzieło filmowe jako strukturę wielowymiarową; poznaje metody krytycznego odbioru obrazu filmowego, analizy i interpretacji tekstu kultury; wyodrębnia elementy dzieła filmowego; wyszukuje informacje wyrażone wprost i pośrednio.
wtorek
29 października 2024 roku godz. 8:30
Łowcy czarownic, reż. R. Miljković | Macedonia, Serbia | 2018 | aktorski | 86′
prelekcja: Przezwyciężanie trudności.
pojęcia kluczowe: przyjaźń, bariery, niepełnosprawność, wsparcie, współdziałanie, zaufanie, akceptacja
scenariusz lekcji: Zaufać drugiemu człowiekowi.
wtorek
26 listopada 2024 roku godz. 8:30
199 małych bohaterów, reż. S. Klausmann i in. | Niemcy i in. | 2015–2018 | dokumentalny | 51′
prelekcja: Oblicza dzieciństwa.
pojęcia kluczowe: metafora drogi, cel w życiu, dzieciństwo, edukacja, marzenia, aspiracje, szkoła
scenariusz lekcji: Każde dziecko ma cele i marzenia. Ja i inni wokół mnie.
wtorek
10 grudnia 2024 roku godz. 8:30
Szczęściara, reż. J. Sheedy | Australia | 2019 | aktorski | 103′
prelekcja: Na ratunek rodzinie.
pojęcia kluczowe: rodzina, strata, optymizm, wyzwanie, wytrwałość, miłość, kreatywność
scenariusz lekcji: R jak rodzina. R jak ratunek. R jak radość.
wtorek
14 stycznia 2025 roku godz. 8:30
Sea Sparkle, Reż. Domien Huyghe | Belgia, Holandia | 2023 | aktorski | 98′
prelekcja: Nasze emocje.
pojęcia kluczowe: dorastanie, strata ojca, smutek, złość, emocje, wyrażanie emocji
scenariusz lekcji: Jak radzić sobie z emocjami? Od radości do smutku.
wtorek
25 lutego 2025 roku godz. 8:30
Głowa pełna ciebie, reż. C. Cowan | Szwecja | 2021 | aktorski | 82′
prelekcja: Moja pierwsza miłość.
pojęcia kluczowe: miłość, pierwsze zauroczenie, Adam i Ewa, emocje, sympatia, szacunek
scenariusz lekcji: Czy miłość łagodzi obyczaje?
wtorek
18 marca 2025 roku godz. 8:30
Lato, kiedy nauczyłam się latać, reż. R. Andrić | Serbia | 2022 | aktorski | 87′
prelekcja: Rodzina – rzecz święta.
pojęcia kluczowe: rodzina, tradycja, wartości międzypokoleniowe, dorastanie, szacunek dla starszych
scenariusz lekcji: Wartość wspomnień i pamiątek rodzinnych.
wtorek
29 kwietnia 2025 roku godz. 8:30
Szkoła magicznych zwierząt 3, reż. S. Unterwaldt | Niemcy 2024 | aktorski | 100′
prelekcja: Siła w grupie.
pojęcia kluczowe: przyjaźń, wspólnota, wsparcie, rówieśnicy, rywalizacja, odpowiedzialność, pasje, zainteresowania, internet, autorytet, ekologia
scenariusz lekcji: Jak może kształtować nas funkcjonowanie we wspólnocie?