Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak ciasteczek do wyświetlenia

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Skocz do treści strony Skocz do głównego menu Skocz do wyboru języka strony Skocz do ważnych odnośników w stopce
WYSZUKIWARKA...
MENU...

Nasienie świętej figi

na plakacie głowa kobiety zasłonięta tkaniną

Dla zbiegłego niedawno z kraju reżysera Mohammada Rasoulofa, premiera jego najnowszego filmu w Cannes była czymś więcej niż budującym ego wyróżnieniem.

To symbol zwycięstwa wolności słowa nad odbierającym mu głos opresyjnym systemem.

„Nasienie świętej figi” zaskakuje wielopoziomowością historii oraz gatunkowym zwrotem akcji.

Nominowany do Oscara, zwycięzca Nagrody Specjalnej Jury oraz bezkonkurencyjnie najlepiej oceniony i najdłużej oklaskiwany film festiwalu w Cannes, laureat Nagrody Publiczności na festiwalu San Sebastian oraz zdobywca dziesiątek innych wyróżnień i nagród.

Okrzyknięty absolutnym arcydziełem, poruszający i wciągający.

Od momentu światowej premiery film Mohammada Rasoulofa, zrealizowany w całkowitym ukryciu, odbierający mowę, trzymający w napięciu, wzbudza ogromne zainteresowanie, a sama historia jego powstania jest już gotowym scenariuszem na film.

Dwie dorastające siostry na co dzień zajmują się szkołą, przyjaciółmi i domowymi obowiązkami.

Wszystko się zmienia, gdy ich ojciec niespodziewanie awansuje na sędziego śledczego. Wraz z finansowymi korzyściami i awansem społecznym, pojawiają się nowe zasady i obowiązki. Ich surowość i restrykcyjność budzi w dziewczynach sprzeciw.

Atmosfera w domu gęstnieje, a sytuacja dodatkowo się pogarsza się, gdy znika służbowa broń ojca. Z dnia na dzień cała rodzina znajduje się w poważnym niebezpieczeństwie.

Mohammad Rasoulof, nazywany buntownikiem irańskiego kina, od dawna jest na czarnej liście irańskich władz. W 2010 roku został aresztowany za pracę nad filmem o wolnościowym Zielonym Ruchu, którego nigdy nie udało mu się dokończyć. W 2020 przebywał w domowym areszcie, zaś dwa lata później spędził kilka miesięcy w więzieniu za podpisanie antyrządowej petycji.

Podczas pobytu w więzieniu reżyser zobaczył, że strażnicy przekazują sobie pirackie wersje jego filmów. Jeden z nich powiedział mu, że nienawidzi siebie, za to jaką wykonuje pracę, ma myśli samobójcze, a jego rodzina go nie szanuje. To właśnie jego historia stała się inspiracją dla filmu „Nasienie świętej figi”.

Film powstał całkowicie w tajemnicy. Aktorzy niemal do momentu wejścia na plan nie wiedzieli, kto będzie jego reżyserem, zaś sam Rasoulof rzadko bywał na planie zdjęciowym, by nie przyciągać uwagi władz. Podczas zdjęć ekipa filmu często udawała, że kręci oficjalne materiały państwowe, a w rolę reżysera dla niepoznaki wcielał się jeden z aktorów.

Niedługo przed zakończeniem zdjęć do filmu Mohammad Rasoulof został skazany na 8 lat więzienia. Zaledwie w ciągu dwóch godzin musiał opuścić Iran, by po 28 dniach, przedzierając się przez góry, dotrzeć do Niemiec, gdzie znalazł bezpieczne schronienie, gdzie wcześniej studiował.

Z kraju udało się również zbiec Setareh Maleki i Mahsa Rostami, aktorkom wcielającym się w filmie w siostry. Pozostała część ekipy, która została w Iranie, usłyszała zarzuty m.in. o prostytucję, spisek i antyrządową propagandę.

tytuł oryginalny: The Seed of the Sacred Fig
produkcja: Iran, Francja, Niemcy 2024
gatunek: dramat, kryminał
dozwolony: od 15 lat
wersja językowa: napisy
czas trwania: 168 minut
reżyseria: Mohammad Rasoulof
scenariusz: Mohammad Rasoulof
zdjęcia: Pooyan Aghababaei
muzyka: Karzan Mahmood
obsada: Mahsa Rostami, Setareh Maleki, Niousha Akhshi, Missagh Zareh, Missagh Zareh, Soheila Golestani, Reza Akhlaghirad, Shiva Ordooie, Amineh Mazrouie Arani

97. Oscary 2025
nominacja do Oscara
film międzynarodowy – Niemcy

21.03.2025 godz. 16:30
23-25.03.2025 godz. 19:00
26.03.2025 godz. 12:00, 19:00

bilety: 16 zł (normalny), 14 zł (ulgowy)

Please accept cookies to access this content

Aktualności...

Zobacz wszystkie...

32-600 Oświęcim
ul. Śniadeckiego 24

centrala
tel./fax (33) 842 25 75
tel./fax (33) 842 44 61
tel./fax (33) 842 44 63
tel./fax (33) 842 57 82