Skocz do treści strony Skocz do głównego menu Skocz do menu tej sekcji Skocz do wyszukiwarki wydarzeń Skocz do wyboru języka strony Skocz do ważnych odnośników w stopce
WYSZUKIWARKA...
MENU...
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Przeboje muzyki klasycznej – koncert karnawałowy w wykonaniu duetu fortepianowego Classico Doppio

10 stycznia @ 18:00 20:00

10 stycznia 2024 roku o godzinie 18:00 w Oświęcimskim Centrum Kultury odbędzie się, w ramach projektu Dom otwarty z cyklu Muzyka – źródło skojarzeń, koncert karnawałowy w wykonaniu duetu fortepianowego „Classico Doppio”Anny Lipiak i Grzegorza Niemczuka – pt. „Przeboje muzyki klasycznej”.

Z Anną Lipiak i Grzegorzem Niemczukiem spotkamy się jeszcze podczas kolejnych koncertów w 2024 roku.

4.04.2024 godz. 18:00
„Muzyczna podróż przez życie Chopina”
recital fortepianowy Grzegorza Niemczuka

9.09.2024 godz. 18:00
„Chopin i Przyjaciele”
recital fortepianowy Anny Lipiak

5.12.2024 godz. 18:00
„Chopin i Liszt – Anioł i Diabeł”
recital fortepianowy Grzegorza Niemczuka

program:

J.S. Bach/L.F.P. Ortega – Siciliano z Sonaty fletowej BWV 1030
J. Zarębski – Deux Morceaux en forme de Mazurka

  1. Rêverie
  2. Passion

P. I. Czajkowski/N. Economou – Suita „Dziadek do orzechów”

  1. Uwertura
  2. Marsz
  3. Taniec Cukrowej Wróżki
  4. Taniec arabski
  5. Taniec chiński
  6. Taniec pastuszków
  7. Walc kwiatów

przerwa

J. Brahms – Tańce węgierskie:
nr 1 – Allegro Molto
nr 2 – Allegro non assai
nr 3 – Allegretto grazioso
nr 4 – Poco sostenuto
nr 6 – Vivace
nr 7 – Allegretto
nr 5 – Allegro

G. Bizet/R. Simm – Marsz Torreadora z opery „Carmen”
G. Bizet/V. Gryaznov – Habanera z opery „Carmen”
W. Lutosławski – Wariacje na temat Paganiniego

Anna Lipiak

Jest uważana za „jedną z najzdolniejszych pianistek młodego pokolenia”, według Adama Wagnera – koncertmistrza Filharmonii śląskiej. Jej grę cechuje „poetycka muzykalność, piękny dźwięk oraz poczucie wyjątkowej swobody na scenie”.

Talent odkryty już w wieku 5 lat umożliwił jej pobieranie lekcji gry na fortepianie. A niezwykle prężnie rozwijająca się kariera pozwoliła wykonać już ponad 140 recitali w 15 krajach na 2 kontynentach. Artystka doskonale czuje się w pełnej ekspresji muzyce romantycznej i posiada w stałym repertuarze koncertowym ponad 70 utworów. Jest również laureatką 20 międzynarodowych konkursów pianistycznych.

Anna Lipiak jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń i prof. Jerzego Sulikowskiego (2018 r.). W latach 2010-2016 studiowała pod kierunkiem dra Grzegorza Niemczuka.

Pianistka zdobywała uznanie występując w Azji – Indie (New Delhi, Pune, Mumbaj, Bangalore), Indonezja (Bali), Wietnam (Hanoi), Nepal (Kathmandu, Patan) oraz w Europie – Włochy (Wenecja, Mediolan, Padwa, Cortina d’Ampezzo, Brescia, Abano Terme, San Dona di Piave), Niemcy (Lipsk, Zwickau, Bremen, Goerlitz, Goslar, Geilenkirchen), Norwegia (Spangereid), Bułgaria (Sofia, Burgas, Kamchia), Turcja (Ankara), Francja (Montrond les Bains), Czechy (Cesky Tesin), Chorwacja (Karlovac), Słowacja (Ruzomberok), Cypr (Nikozja). Z powodzeniem koncertuje również w Polsce. Wystąpiła, między innymi w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Dworku im. Fryderyka Chopina w Dusznikach Zdroju, Zamku Książąt Pomorskich w Słupsku, Oświęcimskim Centrum Kultury.

na plakacie Anna Lipiak przy fortepianie

Jest finalistką Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2013), „Fausto Zadra” Piano Competition w Abano Terme we Włoszech (2018) oraz laureatką najważniejszych nagród na 20 międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, m.in. w Padwie ( I nagroda 2016), Piove di Sacco (I nagroda 2014), Gussago-Brescia (I nagroda 2013), Karlovac (II nagroda 2015), Montrond les Bains (IV nagroda 2013), Ruzomberoku (I nagroda 2012), Görlitz (II nagroda 2005 i III nagroda 2011), a także w Krakowie (I nagroda 2013), Łodzi (wyróżnienie) i Jeleniej Górze (III nagroda 2001).

Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów, m.in. Dang Thai Son (2016, 2018), Arie Vardi (2016), Andrzej Jasiński (2010-2013, 2015), Boris Petrushansky (2012), Alexey Orlovetsky (2011-13, 2015), Jeffrey Swann (2013), Claudio Martinez Mehner (2013), Norma Fisher (2018), Dina Yoffe (2018).

W 2020 roku wykonała cykl 10 prelekcji o muzyce klasycznej wraz z koncertami online w ramach programu MKiDN „Kultura w sieci” oraz cykl recitali online „Perły Muzyki polskiej”. W 2019 roku pianistka jako pierwsza Polka odbyła 8-koncertowe tournée chopinowskie po Indiach oraz Indonezji. Koncerty okazały się ogromnym sukcesem, o czym świadczą pochlebne recenzje w najważniejszych gazetach w Indiach. W 2018 roku jako jedna z najlepszych dyplomantek, wykonała w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy I Koncert fortepianowy Es-dur Franciszka Liszta pod batutą Michała Dworzyńskiego. W 2016 roku odbyła tournée koncertowe po Włoszech. W grudniu 2013 roku zadebiutowała jako solistka, wykonując II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Marka Mosia w Warszawie. W 2015 roku wystąpiła z recitalem w ramach Estrady Młodych na 49. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Anna Lipiak jest stypendystką programu stypendialnego „Kultura w sieci” (2020) i „Młoda Polska” (2017) przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie twórczości artystycznej (2018) oraz stypendium Yamaha Music w Wietnamie (2018). Otrzymała również Studencką Nagrodę Nobla, jako najlepsza studentka w Polsce, w dziedzinie sztuka (2017) oraz trzykrotnie stypendium Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Grzegorz Niemczuk

W styczniu 2017 roku Program Pierwszy Polskiego Radia zestawił chopinowskie interpretacje Grzegorza Niemczuka w jednym szeregu z tak wybitnymi artystami jak Martha Argerich, Maurizio Pollini i Adam Harasiewicz. Niewątpliwie miała na to wpływ rozwijająca się od kilku lat w zawrotnym tempie kariera młodego artysty, należącego obecnie do najbardziej aktywnych polskich pianistów klasycznych, który swymi podróżami koncertowymi po całym świecie kontynuuje tradycje Ignacego Jana Paderewskiego, czy Artura Rubinsteina.

Jego bogata, międzynarodowa kariera solowa zawiodła go do wielu prestiżowych sal koncertowych na całym świecie. Pianista wystąpił z kilkuset recitalami i koncertami, odwiedzając 34 kraje na 6 kontynentach (Polska, Czechy, Słowacja, Niemcy, Litwa, Rosja, Austria, Chorwacja, Serbia, Bułgaria, Szwajcaria, Włochy, Belgia, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Finlandia, Norwegia, Etiopia, Tanzania, Japonia, Chiny, Korea Południowa, Singapur, Malezja, Australia, Peru, Brazylia, Ekwador, Kostaryka, Kolumbia, Stany Zjednoczone, Jamajka, Curacao).

Wśród sal koncertowych, które gościły Grzegorza Niemczuka znajdują się tak prestiżowe jak, m.in. Carnegie Hall i Steinway Hall w Nowym Jorku, Kioi Hall i Tokyo Bunka Kaikan w Tokio, Victoria Concert Hall w Singapurze, Beijing Concert Hall w Pekinie, Quintai Concert Hall w Wuhan, Guotai Arts Center w Chongqing, Busan Cultural Center w Busan, Teatro Puccini w Mediolanie, Teatro Sergio Cardoso i Centro Cultural w Sao Paulo, Capela Santa Maria w Kurytybie, Teatro Civico w Vercelli, Palau de la Musica Catalana w Barcelonie, Collonge-Bellerive w Genewie, Muzeum F. Liszta w Weimarze, Konserwatorium Muzyczne w Shanghaju, Carskie Sioło w Petersburgu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Krakowska, Teatr Wielki Opera Narodowa i Zamek Królewski w Warszawie oraz Oświęcimskie Centrum Kultury.

Grzegorz Niemczuk często prowadzi swoje własne koncerty, wprowadzając słuchaczy w tajniki wykonywanej muzyki i przybliżając ciekawe fakty z biografii kompozytorów. Wszędzie, gdzie występuje, spotyka się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki, co skutkuje kolejnymi zaproszeniami na przyszłość. Szczególnie ceniony jest w Azji. Po spektakularnym debiucie solowym w Tokio w lipcu 2017 roku, w prestiżowym magazynie „Chopin” ukazała się niezwykle entuzjastyczna recenzja. Ten występ zaowocował kolejnymi zaproszeniami na recitale w Japonii (Tokio, Osaka, Nagoja, Sapporo, Asahikawa, Obihiro, Hakodate, Aomori), jak również kontraktem z magazynem „Chopin” na comiesięczne artykuły o wykonawstwie muzyki F. Chopina.

W grudniu 2017 roku zadebiutował w Chinach, gdzie w ramach Festiwalu „Polskie Kręgi Sztuki” (największego festiwalu polskiej sztuki w Chinach) wystąpił w prestiżowej Beijing Concert Hall. Koncert ten odbił się szerokim echem we wszystkich najważniejszych mediach chińskich. Od tego czasu regularnie występował w Chinach, stając się ważną częścią tego festiwalu.
Jest również ulubieńcem norweskiej publiczności – wystąpił do tej pory w ponad 30 różnych miastach Norwegii, wszędzie wzbudzając wielki entuzjazm i otrzymując zaproszenia na kolejne występy.

Pandemia COVID-19, która wybuchła na początku 2020 roku wstrzymała wprawdzie działalność koncertową pianisty, jednak otworzyła przestrzeń na aktywność w Internecie. Grzegorz Niemczuk w kwietniu 2020 roku rozpoczął bezprecedensowy i unikatowy w skali światowej projekt nagrań filmów-wykładów o wszystkich utworach Fryderyka Chopina, przeznaczonych przede wszystkim dla melomanów, chcących głębiej zrozumieć arcydzieła najwybitniejszego polskiego kompozytora. Do końca grudnia 2021 roku powstanie 315 odcinków w dwóch wersjach językowych (po polsku i angielsku) publikowanych na kanale YouTube oraz na oficjalnej stronie pianisty na Facebooku. Na 2022 rok planowane jest nagranie studyjne wszystkich utworów Fryderyka Chopina.

Pianista posiada bardzo rozbudowany repertuar obejmujący ponad 250 utworów solowych i 28 koncertów na fortepian z orkiestrą od epoki baroku po muzykę XX i XXI wieku.

W przeciągu kilku ostatnich lat Grzegorz Niemczuk zadebiutował jako solista z wieloma orkiestrami, w tym New York Concerti Sinfonietta (Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w Carnegie Hall), Mozart Virtuoso Orchestra z Tokio (Koncert D-dur „Koronacyjny” W.A. Mozarta w Kioi Hall), Busan Philharmonic Orchestra (Koncert fortepianowy a-moll E. Griega w Busan Cultural Center), Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej (Koncert fortepianowy na lewą rękę Maurice’a Ravela oraz I Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara), Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze (Koncert fortepianowy a-moll E.Griega), Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach (Koncert fortepianowy a-moll E. Griega), Sinfonia Baltica (1 Koncert fortepianowy Piotra Czajkowskiego), Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach (II Koncert fortepianowy F. Liszta).

Współpracował z wieloma dyrygentami, w tym m.in. z Paulem Hostetterem (USA), Mitsuyoshi Oikawa (Japonia), José Floresem (Meksyk), w Polsce z Szymonem Bywalcem, Janem Wincentym Hawelem, Dariuszem Mikulskim, Pawłem Przytockim, Jerzym Salwarowskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Moniką Wolińską, Czesławem Grabowskim.

Grzegorz Niemczuk jest zwycięzcą wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku wygrał – jako pierwszy Polak w historii – „International Carnegie Hall Concerto Debut Competition” w Nowym Jorku. Ta prestiżowa nagroda otworzyła mu drogę do Carnegie Hall, gdzie w lutym 2013 roku miał okazję zaprezentować II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina, zbierając znakomite recenzje. W 2016 roku został finalistą oraz laureatem Nagrody Specjalnej na 2016 International Busan Maru Music Festival w Korei Południowej. Jest również zwycięzcą 40. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie w 2010 roku oraz międzynarodowych konkursów we Włoszech i Belgii.

Urodzony w Tychach, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Józefa Stompla (wybitnego polskiego pianisty i pedagoga, laureata Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 1960 roku). W latach 2009-2015 pozostawał pod artystyczną opieką amerykańskiego pianisty Jeffreya Swanna. Wielką rolę w rozwoju artystycznej osobowości pianisty odegrały lata 2008-2009 oraz 2011, kiedy to uzupełniał swoje studia w Nowym Jorku jako stypendysta International Keyboard Institute & Festiwal (Mannes College of Music). Miał wówczas możliwość studiowania u światowej sławy pianistów, takich jak Menahem Pressler (Indiana University), Philippe Entremont, Joaquin Achucarro (Meadows School of the Arts), David Dubal (The Juilliard School), Choong-Mo Kang (The Juilliard School), czy Yuan Sheng (Central Conservatory of Music – Beijing).

Obecnie mieszka w Bielsku-Białej. Od października 2017 roku jest doktorem sztuki, pracując na Uniwersytecie Śląskim (Wydział Artystyczny) na stanowisku adiunkta. Jest zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich na wielu uczelniach muzycznych na całym świecie, w tym the Nanyang Academy of Art w Singapurze, Norges Musikkhogskole w Oslo, University in Agder, Kristiansand, University of the West Indies w Kingston na Jamajce, Uniwersytet Stanowy Santa Catarina we Florianopolis, Uniwersytet Stanowy w Porto Alegre, w Brazylii, Konserwatorium Muzyczne w Limie, w Peru, Xiamen University oraz Changde University w Chinach.

bilety: 50 zł

Oświęcimskie Centrum Kultury

Zdjęcie fasady OCK z lotu ptaka.

Oświęcimskie Centrum Kultury

Oświęcimskie Centrum Kultury - jedna z większych instytucji kultury na terenie Małopolski Zachodniej - prowadzi działalność o charakterze lokalnym, zaspokajając potrzeby kulturalne mieszkańców miasta i powiatu, jak również o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym.

Działalność Oświęcimskiego Centrum Kultury to całoroczna oferta dla dzieci, młodzieży i dorosłych: zajęcia w sekcjach i zespołach artystycznych, konkursy, festiwale, cykliczne imprezy. To również stała oferta repertuarowa: teatr, koncerty, estrada, kabaret, film, wystawy.

32-600 Oświęcim
ul. Śniadeckiego 24

centrala
tel./fax (33) 842 25 75
tel./fax (33) 842 44 61
tel./fax (33) 842 44 63
tel./fax (33) 842 57 82