![Ładowanie Wydarzenia](https://ock.org.pl/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
Carmen & Bolero – spektakl w wykonaniu Sofia Opera Ballet
27 marca, 2025 @ 19:00 – 21:00
![](https://ock.org.pl/wp-content/uploads/2024/06/carmen_plakat2.jpg)
27 marca 2025 roku o godzinie 19:00 w Oświęcimskim Centrum Kultury odbędzie się, w wykonaniu artystów Opery Narodowej i Baletu Sofii, spektakl złożony z „Carmen-Suite” Rodiona Szczedrina oraz „Bolera” Maurice’a Ravela, pt. „Carmen & Bolero”.
„Carmen-Suite”
Rodion Szczedrin – Georges Bizet
Balet „Carmen Suite” powstał specjalnie dla wielkiej rosyjskiej baletnicy Mai Plisieckiej, choreografem i reżyserem jest Alberto Alonso, a jego premiera odbyła się w Teatrze Bolszoj w kwietniu 1967 roku. Alberto Alonso to choreograf, który potrafił wystawić „Carmen” w inny, nietradycyjny sposób, uciekając od ckliwego pseudohiszpańskiego stylu klasyki baletu spełniając swoje twórcze marzenie na prośbę primabaleriny Mai Plisieckiej.
O Mai Plisieckiej Alberto Alonso powiedział, że jest stuprocentową Carmen – prawdziwym uosobieniem buntu i nieprzejednania. Sama Maja Plisiecka w wywiadach przyznawała, że była to dla niej rola jej życia, coś więcej – wniosła w to przesłanie polityczne: bohaterka jest symbolem wolnej osobowości, prowadzącej fatalną walkę z ówczesną władzą.
Transkrypcji muzycznej na tematy opery dokonał kompozytor Rodion Szczedrin, który pracował nad partyturą z niesamowitą pasją. Udało mu się osiągnąć prawdziwą wirtuozerię w przekazie poprzez muzykę najdrobniejszych niuansów psychologicznych wielkiej opery i noweli Prospera Mérimée. W ten sposób poruszająca fabuła Mérimée i głębia uczuć z opery Bizeta nabrały w suicie baletowej akcentu filozoficznego.
„Carmen” to niezwykła kwintesencja namiętnych emocji i silnych charakterów, wyrażonych poprzez piękną muzykę i treść krótkiej powieści.
„Bolero”
Maurice Ravel
Maurice Ravel napisał muzykę do „Bolera” w 1928 roku i stała się ona jego najpopularniejszym dziełem. Rytm jest stopniowo przyspieszany i wyznaczany przez werbel, który powtarza tę samą figurę rytmiczną w 24 uderzeniach, 169 razy, czyli w sumie 4056 uderzeń. To właśnie ta rytmika prowokuje wielu choreografów do „czytania” tej muzyki na najróżniejsze sposoby.
Wspomnijmy o wspaniałej choreografii Maurice’a Béjarta do inscenizacji „Bolera” z Mają Plisiecką. Dla zespołu baletowego opery w Sofii muzykę choreograficzną stworzył Włoch Fredy Franzutti w trakcie walki z pandemią.
Jego podstawowa koncepcja była taka, że tancerze baletowi nie dotykają się w żadnym momencie tańca, co w ówczesnym czasie wymuszała skomplikowana sytuacja związana z pandemią i sprowokowała choreografa do poszukiwania nieoczekiwanych rozwiązań ruchowych. Ten nieoczywisty przekaz sceniczny do dziś wzbudza wielkie zainteresowanie i aplauz widzów.
Pomimo, że użyto nowych, niekonwencjonalnych środków przekazu to niespotykany magnetyzm i energia kompozycji Ravela nabrały jeszcze większej mocy.
czas trwania: 110 minut
bilety: 150 zł, 140 zł
bilety w sprzedaży na www.kupbilecik.pl, www.biletyna.pl
Szanowni Państwo!
Bilety zakupione online poza systemem sprzedaży Oświęcimskiego Centrum Kultury nie podlegają wymianie/zwrotom w Oświęcimskim Centrum Kultury.