Skocz do treści strony Skocz do głównego menu Skocz do menu tej sekcji Skocz do wyszukiwarki wydarzeń Skocz do wyboru języka strony Skocz do ważnych odnośników w stopce
WYSZUKIWARKA...
MENU...
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

28. Letnie Koncerty Organowe

24 czerwca 22 lipca

Od 24 czerwca do 22 lipca 2024 roku (w poniedziałki 24 czerwca oraz 1, 8, 15 i 22 lipca o godzinie 19:00) w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbędzie się pięć koncertów organowych w ramach 28. Letnich Koncertów Organowych.

Podczas tegorocznej edycji koncertów planowana jest – 24 czerwca oraz 1 i 8 lipcatransmisja obrazu z chórugry na organach – dla widzów zgromadzonych w kościele.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana przyciągają wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów i utworów wokalnych.

Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII

Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana Męczennika

Koncerty
Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

wstęp wolny

poniedziałek, 24 czerwca 2024 godz. 19:00
Witold Zalewski – organy
Edyta Fil – flet, flet basowy
Kamil Adach – handpan

program:

Johann Sebastian Bach (1675-1750)
Preludium i fuga Es-dur BWV 552
Mieczysław Surzyński (1866-1942)
Improwizacje nt. polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38
Edyta Fil
„Hajducki” na motywach Jana z Lublina (1490-1550)
„Poranek” (współautor Kamil Adach)
„Rytm serca”
„Chińska perła”
tańce: „Tedesca”, „Saltarello”, „Schiarazula Marazula” Giorgio Mainerio (1535-1582) w autorskim opracowaniu
César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll nr 3

wykonawca koncertu przy organach

Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.

Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.

W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.

W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.

Edyta Fil ukończyła Szkołę Muzyczną I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie w klasie fletu J. Kukuryka, w 1999 roku Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. E. Dastych-Szwarc, a w 2004 roku studia podyplomowe w Conservatoire National de Region de Strasbourg we Francji, w klasie fletu Mario Caroli i Clair Gentilhomme oraz klasę muzyki kameralnej Creiga Goodmana.

Swoją technikę wykonawczą doskonaliła biorąc udział w master-classes J. Bakera, S. Milana, P.L. Graffa, Sp. Cheriera, Ph. Bernolda, P. Maisena, A. Adoriana, B. Fromange, G. Bakstressera.

Jako pedagog prowadziła w 2014 roku lekcje mistrzowskie na V Międzynarodowym Festiwalu Fletowym w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a w 2016 roku brała udział w projekcie „Master-class od maestro”, podczas którego realizowała lekcje mistrzowskie w szkołach muzycznych na terenie Rosji. Prowadziła warsztaty dla kompozytorów oraz flecistów prezentując współczesne techniki fletowe w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Konserwatorium Moskiewskim, Akademii Muzycznej w Katowicach, Konserwatorium w Nowosybirsku oraz licznych szkołach muzycznych. Stale współpracowała ze Studiem Muzyki Elektronicznej przy Konserwatorium Moskiewskim.

W latach 2010-2018 była solistką zespołu muzyki współczesnej Galeria Aktualnej Muzyki Ensemble w Moskwie, a w latach 2010-2014 solistką Moskiewskiej Filharmonii.

Jako solistka występowała z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej pod batutą M. Nałęcz-Niesiołowskiego (2021), Kazańską Kameralną Orkiestrą „La Primavera” (2018), Rosyjską Kameralną Orkiestrą (Kursk 2011, 2012), Kameralną Orkiestrą „Wremiena Goda” (Moskwa 2010-2012, 2016), Orkiestrą Polskiego Radia pod batutą W. Rajskiego (Warszawa 2000). Występowała również jako kameralistka i solistka na wielu festiwalach oraz koncertowała w Austrii, Szwajcarii, Maroko, Chorwacji, Hiszpanii, Francji, Ukrainie, na Litwie i Łotwie.

W 2020 roku otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na napisanie zbioru etiud z nagraniami „Flet współczesny – co to takiego?”.

Jest autorką projektów Flet 3D, Renesans 3D. W 2021 i 2022 roku przeprowadziła szereg warsztatów w szkołach muzycznych prezentując wwój podręcznik i idee Fletu 3D uczniom i nauczycielom.

Kamil Adach ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Lipińskiego w Lublinie, w której doskonalił swoje umiejętności gry na fortepianie oraz zgłębiał tajniki perkusji, poznając przeróżne rytmy i dodając głębi swojemu muzycznemu repertuarowi.

Chęć eksploracji muzycznej skłoniła go do poszerzenia horyzontów i nauki gry na Djembe i Cajón, na których gra do dzisiaj.

Handpan skradł jego serce już za czasów młodzieńczych. W 2020 roku rozpoczął grę na tym wymarzonym instrumencie koncertując z różnymi muzykami, ponieważ jest zawsze otwarty na nowe projekty i możliwości. Wraz ze znakomitą flecistką Edytą Fil, aktywnie działa w duecie „Amrita”.

Swoją pasją do instrumentów perkusyjnych dzieli się już z najmłodszymi prowadząc warsztaty w przedszkolach, szkołach oraz domach kultury. Stale poszerza swoje instrumentarium o kolejne, rzadko spotykane perkusjonalia.

poniedziałek, 1 lipca 2024 godz. 19:00
Krzysztof Musiał – organy
Magdalena Drozd – sopran

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium h-moll BWV 544/I
Aria „Quia respexit” z Magnifikatu BWV 243
Fuga h-moll BWV 544/II
Antonín Dvořák (1841-1904)
„Pieśni biblijne” op. 99
III. Slyš, ó Bože, slyš modlitbu mou
IV. Hospodin jest můj pastýř
V. Bože! Bože! Píseň novou
VII. Při řekách babylonských

Nicolas de Grigny (1672-1703)
Hymn „Pange lingua”
En taille à 4
Fugue à 5

Récit du Chant de l’hymne précédent
Józef Świder (1930-2014)
„Miserere”
Max Reger (1873-1916)
Passacaglia f-moll op. 63 nr 6

wykonawca koncertu

Krzysztof Musiał naukę gry na organach rozpoczął w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie i kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasach prof. dra hab. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiował również w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Arvida Gasta.

Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez krajowych i zagranicznych pedagogów, m.in. Thierry’ego Escaicha, Johannesa Gefferta, Lorenzo Ghielmiego, Gerharda Gnanna, Bernharda Haasa, Michela Radulescu, Juliana Gembalskiego i Józefa Serafina.

Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. III nagrody na X Międzynarodowym Konkursie im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (2017), III nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017) oraz II nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2017). Zdobywał także wyróżnienia za wykonawstwo utworów Johanna Sebastiana Bacha.

Interesuje się również muzyką kameralną. Wraz z Jakubem Woszczalskim wykonuje utwory przeznaczone na duo organowe, a ich współpraca została doceniona podczas Konkursu Muzyki Organowej i Organowo-Kameralnej „Artem Cameralem Promovere” w Mielcu (2016), gdzie zdobyli I nagrodę oraz dalsze wyróżnienia. Zostali również finalistami I Międzynarodowego Konkursu Duetów Organowych „A Quattro Mani” w Nowym Sączu (2018).

Krzysztof Musiał występował jako solista i kameralista podczas międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali, m.in. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Staromiejskich Koncertów Organowe w Poznaniu, Tynieckich Recitali Organowych, Festiwalu Organowego Młodych w Sejnach, Wieczorach Tumskich we Wrocławiu. Koncertował również we Francji, Holandii, Libanie, Niemczech, Rosji i na Litwie.

W 2018 roku dokonał nagrań dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego, które wydane zostały na płycie „Młodzi Organiści w Koncertach u św. Marcina”.

Krzysztof Musiał jest doktorantem krakowskiej Akademii Muzycznej. Pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie oraz Miejskim Ośrodku Kultury. w Brzesku. Jest również członkiem Komisji Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej.

Magdalena Drozd edukację artystyczną rozpoczęła Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im Fryderyka Chopina w Nowym Sączu (filia w Krynicy-Zdrój) w klasie skrzypiec mgr Iwony Kolasa-Kułak a następnie uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie śpiewu solowego mgr Ewy Kowalczyk oraz w klasie Interpretacji Piosenki Andrzeja Zaryckiego. Jest ponadto absolwentką wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu klasycznego prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej.

Brała czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Iwonę Sobotkę, Jolantę Janucik, Mariusz Kwietnia, Włodzimierza Zalewskiego.

W latach 2005-2007 otrzymywała stypendium artystyczne dla uzdolnionej młodzieży Stowarzyszenia „Almanach Muszyński”. W latach 2011-2013 została dwukrotną stypendystką Fundacji Pro Musica Bona w Krakowie. Jako stypendystka brała czynny udział w organizowanych przez fundacje wielu inicjatywach, m.in. nagraniu płyty kolędowej z aranżacjami Ireneusza Boczka oraz licznych koncertach.

Magdalena Drozd brała również udział w nagraniu płyty jubileuszowej Andrzeja Zaryckiego, koncercie kolędowym z Orkiestrą Kameralną Uniwersytetu Pedagogicznego w kościele Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie, koncercie Requiem G. Faure z orkiestrą „Fresco Sonare” oraz chórem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im W. Żeleńskiego w Krakowie pod batutą Moniki Bachowskiej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, wspólnie z pianistką Dominiką Grzybacz w Festiwalu Kameralistyki Wokalnej Voice&Piano w Krakowie, koncertach w Niemczech i Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

wykonawczyni koncertu

poniedziałek, 8 lipca 2024 godz. 19:00
Ines Maidre – organy (Pärnu/Estonia-Bergen/Norwegia)
Jakub Olma – marimba

program:

Georg Muffat (1653-1704)
Apparatus Musico-Organisticus: Toccata quinta
Nicolas de Grigny (1672-1703)
Premier Livre d’orgue, [Gloria]:
Recit de Tierce en taille
Basse de Trompette

Johann Sebastian Bach (1685- 1750)
Toccata in d BWV 565
Georg Böhm (1661-1733)
Preludium chorałowe „Vater unser im Himmelreich”
Anna Ignatowicz-Glińska (*1968)
Toccata
Keiko Abe (*1937)
Variations on Japanese Children’s Songs
Peeter Süda (1883-1920)
Basso ostinato
Scherzino
Bjarne Sløgedal (1927-2014)
Wariacje nt. pieśni norweskiej „Chwała Dzieciom Bożym”
I. Chorał
II. Pieśń
III. Głos fletu
IV. Langeleik /narodowy instrument norweski/
V. Pieśń radości

wykonawczyni koncertu

Ines Maidre ukończyła Estońską Akademię Muzyczną w Tallinie uzyskując dyplomy z wyróżnieniem w zakresie organów i fortepianu. Naukę kontynuowała u Daniela Rotha w Paryżu, którą ukoronowała otrzymaniem Prix d’excellence avec les félicitations.

W 1991 roku zdobyła I nagrodę w zakresie interpretacji muzyki organowej w ramach Concours Musicale d’Ile de France. Była pedagogiem Estońskiej Akademii Muzycznej, a obecnie jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej im. Edwarda Griega na Uniwersytecie w Bergen w Norwegii.

Podczas ostatnich trzydziestu lat występowała w ramach wielu prestiżowych festiwali w Europie i Ameryce, także jako solistka w koncertach organowych i dziełach koncertowych Poulenca, Jongena, Barbera, Lepnurma, Kappa i innych. Jej współpraca z licznymi solistami oraz zespołami zaowocowała występami ze scholami gregoriańskimi, zespołami realizującymi układy choreograficzne, a także zestawieniem dźwięku organów z brzmieniem trąbki, saksofonu, perkusji, skrzypiec, syntezatora.

Udziela się jako pedagog w ramach licznych kursów mistrzowskich oraz konferencji organologicznych. Jako klawesynistka – członkini zespołu „Musica Celines” wykonuje repertuar klawiszowy od wczesnego renesansu po późny barok.

Dokonała nagrań płyt CD – dzieł organowych Peetera Südy oraz Rudolfa Tobiasa (Toccata Classics), „Bells in the Organ”, „Hommage a la Cathedrale”, „Cantus Nordicus”, „Revived in Tango” (Grappa) oraz kompozycji Anti Marguste i Artura Kappa (Eres).

Jakub Olma ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie w klasie perkusji mgra Leona Olejniczaka. Naukę kontynuuje od 2018 roku, u tego samego pedagoga, w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie.

Młody, utalentowany perkusista, od najmłodszych lat zafascynowany klasycznym jak również współczesnym repertuarem perkusyjnym, angażuje się w życie kulturalne rodzinnego miasta jak i szkoły, czego wyrazem są koncerty z jego udziałem organizowane w Filharmonii Krakowskiej, sali koncertowej „Florianka”, na Zamku Królewskim na Wawelu czy Narodowym Banku Polskim oddział w Krakowie.

Bierze również udział w wielu konkursach zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia.

Jest laureatem, m.in. I miejsca i Grand Prix na II Konkursie Instrumentów Dętych, Akordeonu i Perkusji w Trzcianie (2016), I miejsca na VI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki „Srebrna Szybka” w Krakowie (2016), I miejsca na IV Myślenickich Konfrontacjach Perkusyjnych (2016), II miejsca w Skawińskiej Wiośnie Perkusyjnej (2016), II miejsca w kategorii solo oraz II miejsca w duecie na XII Międzynarodowym Konkursie online w Belgradzie (2021), II miejsca na I Międzynarodowym Konkursie w Lugano (2021), I miejsca na XIII Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym im. B. Lewańskiego w Toruniu (2022), I miejsca oraz nagrody specjalnej Stowarzyszenia Pedagogów Perkusistów na XIV Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym im. B. Lewańskiego w Toruniu (2023), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie „Srebrna Szybka” w Krakowie (2024) oraz wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Współczesnej w Płocku (2024).

Jakub Olma w latach 2015-2020 otrzymywał nagrody Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w twórczości artystycznej, w 2022 i 2024 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne, w 2023 roku stypendium im. Jana Pawła II za szczególne osiągnięcia artystyczne a w 2024 roku nagrodę „Laur Olimpijski” za szczególnie osiągnięcia w konkursach i olimpiadach.

poniedziałek, 15 lipca 2024 godz. 19:00
Daniel Strządała – organy
Ewa Zaborny-Strządała – skrzypce

program:

Charles Piroye (ok. 1665-1724)
„La Béatitude”
Eugene Ysaye (1858-1931)
Sonata II a-moll „Obsession”
cz. I Prelude
cz. II Malinconia

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga D-dur BWV 532
Johannes Brahms (1833-1897)
Scherzo z Sonaty F-A-E
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Valse Mignonne op. 142 nr 2
César Franck (1822-1890)
Sonata skrzypcowa A-dur
cz. I Allegretto ben moderato
cz. II Allegro

Daniel Strządała (*1995)
Introduzione e Allegro sinfonico
Felix Borowski (1872-1956)
„Adoration”

wykonawca koncertu

Daniel Strządała jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Witolda Zabornego (2019, dyplom z wyróżnieniem), a także Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej II stopnia (2011, klasa organów) i Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki (2014, klasa klawesynu) w Bielsku-Białej.

Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w licznych kursach i warsztatach prowadzonych przez profesorów i wykładowców wyższych uczelni polskich i zagranicznych (m.in. Władysław Szymański, Julian Gembalski, Marek Toporowski, Roman Perucki, Pieter van Dijk, Thierry Escaich, Johannes Geffert, Gerhard Gnann, Therese de Goede, Wolfgang Seifen, David Titterington).

Koncertuje w kraju i za granicą jako organista i klawesynista w charakterze solisty, improwizatora, kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Współpracuje z wieloma zespołami, m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną oraz Chórem Filharmonii Śląskiej, Silesian Chamber Players, Gliwicką Orkiestrą Kameralną, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Chórem „Resonans con tutti” z Zabrza, Chórem Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej i Akademickim Zespołem Muzycznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Swoją aktywność muzyczną rozszerzył także o dyrygenturę i kompozycję. W swoim dorobku kompozytorskim posiada m.in. utwory organowe, klawesynowe, chóralne i kameralne oraz liczne opracowania i transkrypcje. Do tej pory zostało prawykonanych ponad 30 utworów jego autorstwa w kraju i za granicą. W dziedzinie kompozycji jest zdobywcą m.in. I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Organowym i Kompozytorskim w Bielsku-Białej (2011), głównej nagrody w Konkursie Kompozytorskim „Intrada Katedralna” w Katowicach (2017) oraz III miejsca w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Fide et Amore” w Żorach (2017).

Jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych i klawesynowych. Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Prezesa Rady Ministrów, a także dwukrotnie Stypendium Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach. Został również uhonorowany wyróżnieniem Starosty Bielskiego za działalność na rzecz lokalnej społeczności oraz podejmowanie inicjatyw na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego powiatu bielskiego oraz dwukrotnie nagrodą Burmistrza Czechowic-Dziedzic za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Na swoim koncie ma nagrania płytowe, internetowe i radiowe (w tym trzy płyty solowe).

Od 2019 roku jest asystentem w Katedrze Organów i Muzyki Kościelnej w macierzystej Akademii Muzycznej w Katowicach, a od 2022 roku nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów oraz zajęcia z improwizacji na tym instrumencie.

Ewa Zaborny-Strządała jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie ukończyła studia licencjackie w klasie prof. dra hab. Romana Lasockiego. Obecnie kontynuuje studia magisterskie w tejże uczelni w klasie adiunkta dra hab. Adama Musialskiego. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych skrzypków, m.in. Roberta Kabary i Philippa Graffina.

W 2020 roku ukończyła z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków, w której rozpoczęła edukację w wieku 7 lat. W tym samym roku ukończyła również I Ogólnokształcące Liceum im. Powstańców Śląskich w Rybniku.

Koncertuje w kraju i za granicą jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy, m.in. jako członkini ,,Orchestra Giovanile Europea”, z którą występowała podczas koncertów we Włoszech w latach 2014-2018, ponadto z Orkiestrą Szkolną im. Braci Szafranków, z którą zagrała koncerty w siedzibie NOSPR w latach 2015-2016, Orkiestrą Kameralną, z którą wykonała ,,Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego w 2016 roku, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, w ramach projektu ,,Młodzieżowa Orkiestra Jubileuszowa”, z którą w grupie I skrzypiec wykonała koncert symfoniczny w styczniu 2020 roku.

Jako solistka występowała m.in. podczas Śląskiego Festiwalu Bachowskiego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Katowicach. Jest laureatką i uczestniczką różnych konkursów, m.in. „School and Jazz Festiwal” w Lubaczowie (2014, nagroda Grand Prix), przesłuchania makroregionalne CEA (2018).

wykonawczyni koncertui

poniedziałek, 22 lipca 2024 godz. 19:00
Jan Bokszczanin – organy
Dumitru Harea – fletnia Pana

program:

Marc Antoine Charpentier (1643-1704)
„Te Deum”
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium fis-moll
César Franck (1822-1890)
„Panis Angelicus”
Giulio Caccini (1551-1618)
„Ave Maria”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga c-moll BWV 546
James Last (1929-2015)
„Samotny Pasterz”
Grigoras Dinicu (1889-1949)
„Skowronek”
Dumitru Harea (*1970)
„Karpackie impresje”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja i fuga g-moll BWV 542
Ennio Morricone (1928-2020)
„Obój Gabriela” z filmu „Misja”
Astor Piazzola (1921-1992)
„Oblivion”

fot. Kazimierz Dolny

Jan Bokszczanin w 2000 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha.

Koncertuje w większości krajów Europy, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Jan Bokszczanin jest organizatorem życia muzycznego – dyrektorem artystycznym Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Lubaczowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej i innych.

Nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych. W 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia została wydana jego monografia pt. „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. W tym samym wydawnictwie, pod jego redakcją, ukazało się sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy. Ponadto zebrał i przygotował do druku 12-tomową antologię „Arcydzieła muzyki organowej”, będącą swoistym zbiorem renesansowej i barokowej muzyki organowej z różnych ośrodków Europy.

Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory, m.in. Miłosz Bembinow, Carson Cooman, Krzesimir Dębski, Alicja Gronau-Osińska, Paweł Łukaszewski, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Marian Sawa, Piotr Tabakiernik, Piotr Wróbel oraz Ignacy Zalewski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.

Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kadencji 2016-2020 pełnił funkcję prodziekana w tejże Uczelni. Jest także nauczycielem gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.

W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2024 roku brązowy medal „Gloria Artis”.

Dumitru Harea urodził się w Mołdawii, nieopodal Kiszyniowa. Po ukończeniu szkoły muzycznej w Orhei (1985) i liceum muzycznego w Tiraspolu (1990), rozpoczął studia w akademii muzycznej w Kiszyniowie w klasie fletni Pana u znanego i cenionego w Mołdawii i Rumunii prof. Iona Negura.

W trakcie studiów pracował jako nauczyciel w szkole muzycznej oraz grał w orkiestrze ludowej ,,Martisor”, koncertując nie tylko w Mołdawii, ale także w Rumunii, na Łotwie i innych państwach Europy.

W roku 2000 roku zamieszkał w Polsce współpracując z Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu, gościnnie występując z zespołem „Czerwone gitary” oraz „Terno”. W 2003 roku współtworzył zespół „Karpatia”, z którym występował do 2007 roku. Zespół specjalizował się w wyszukiwaniu i wykonywaniu muzyki ludowej Karpat. Współpracuje z Filharmonią Bałtycką i Jeleniogórską oraz z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Koncertuje Polsce i poza jej granicami.

W 2001 roku artysta wydał swoją solową płytę pt. „Muzyka duszy”. Płyta zawiera najbardziej znane utwory klasyczne wykonywane na fletnię Pana z towarzyszeniem organów.

W 2007 roku Dumitru Harea założył swój zespół „Besarabia”, z którym promuje muzykę ze swoich stron ojczystych – Mołdawii i Rumunii. Artysta również aktywnie promuje instrument, fletnię Pana, koncertując edukacyjne. Ma w swoim dorobku ponad 1500 takich koncertów, wykonywanych w szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski.

Dumitru Harea jest muzykiem, który oprócz doskonale opracowanych, popularnych i znanych utworów muzyki klasycznej, ma w swoim repertuarze również znane przeboje światowej muzyki rozrywkowej oraz utwory typowej rumuńskiej, mołdawskiej i ukraińskiej muzyki ludowej, często komponowanej specjalnie dla tego specyficznego instrumentu.

Od 2009 roku Dumitru Harea prowadzi ogólnopolskie warsztaty gry na fletni Pana, które odbywają się w Bielsko-Białej, zaś od 2011 roku prowadzi w Lesznie pierwszą w Polsce sekcję fletni Pana.

wykonawca koncertu z instrumentem

Oświęcimskie Centrum Kultury

Zdjęcie fasady OCK z lotu ptaka.

Oświęcimskie Centrum Kultury

Oświęcimskie Centrum Kultury - jedna z większych instytucji kultury na terenie Małopolski Zachodniej - prowadzi działalność o charakterze lokalnym, zaspokajając potrzeby kulturalne mieszkańców miasta i powiatu, jak również o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym.

Działalność Oświęcimskiego Centrum Kultury to całoroczna oferta dla dzieci, młodzieży i dorosłych: zajęcia w sekcjach i zespołach artystycznych, konkursy, festiwale, cykliczne imprezy. To również stała oferta repertuarowa: teatr, koncerty, estrada, kabaret, film, wystawy.

32-600 Oświęcim
ul. Śniadeckiego 24

centrala
tel./fax (33) 842 25 75
tel./fax (33) 842 44 61
tel./fax (33) 842 44 63
tel./fax (33) 842 57 82