Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak ciasteczek do wyświetlenia

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Skocz do treści strony Skocz do głównego menu Skocz do menu tej sekcji Skocz do wyszukiwarki wydarzeń Skocz do wyboru języka strony Skocz do ważnych odnośników w stopce
WYSZUKIWARKA...
MENU...
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

28. Letnie Koncerty Organowe

22 lipca, 2024 @ 19:00 20:30

Od 24 czerwca do 22 lipca 2024 roku (w poniedziałki 24 czerwca oraz 1, 8, 15 i 22 lipca o godzinie 19:00) w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbędzie się pięć koncertów organowych w ramach 28. Letnich Koncertów Organowych.

Podczas tegorocznej edycji koncertów planowana jest – 24 czerwca oraz 1 i 8 lipcatransmisja obrazu z chórugry na organach – dla widzów zgromadzonych w kościele.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana przyciągają wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. Koncerty urozmaicane są wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów i utworów wokalnych.

Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII

Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana Męczennika

Koncerty
Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

wstęp wolny

poniedziałek, 24 czerwca 2024 godz. 19:00
Witold Zalewski – organy
Edyta Fil – flet, flet altowy, flet basowy
Kamil Adach – handpan

program:

Johann Sebastian Bach (1675-1750)
Preludium i fuga Es-dur BWV 552
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Improwizacje nt. polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38
Edyta Fil
„Hajducki” na motywach Jana z Lublina (1490-1550)
„Poranek” (współautor Kamil Adach)
„Rytm serca”
„Chińska perła”
tańce: „Tedesca”, „Saltarello”, „Schiarazula Marazula” Giorgio Mainerio (1535-1582) w autorskim opracowaniu
César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll nr 3

wykonawca koncertu przy organach

Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.

Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.

W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.

W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.

Edyta Fil ukończyła Szkołę Muzyczną I i II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie w klasie fletu J. Kukuryka, w 1999 roku Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. E. Dastych-Szwarc, a w 2004 roku studia podyplomowe w Conservatoire National de Region de Strasbourg we Francji, w klasie fletu Mario Caroli i Clair Gentilhomme oraz klasę muzyki kameralnej Creiga Goodmana.

Swoją technikę wykonawczą doskonaliła biorąc udział w master-classes J. Bakera, S. Milana, P.L. Graffa, Sp. Cheriera, Ph. Bernolda, P. Maisena, A. Adoriana, B. Fromange, G. Bakstressera.

Jako pedagog prowadziła w 2014 roku lekcje mistrzowskie na V Międzynarodowym Festiwalu Fletowym w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a w 2016 roku brała udział w projekcie „Master-class od maestro”, podczas którego realizowała lekcje mistrzowskie w szkołach muzycznych na terenie Rosji. Prowadziła warsztaty dla kompozytorów oraz flecistów prezentując współczesne techniki fletowe w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Konserwatorium Moskiewskim, Akademii Muzycznej w Katowicach, Konserwatorium w Nowosybirsku oraz licznych szkołach muzycznych. Stale współpracowała ze Studiem Muzyki Elektronicznej przy Konserwatorium Moskiewskim.

W latach 2010-2018 była solistką zespołu muzyki współczesnej Galeria Aktualnej Muzyki Ensemble w Moskwie, a w latach 2010-2014 solistką Moskiewskiej Filharmonii.

Jako solistka występowała z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej pod batutą M. Nałęcz-Niesiołowskiego (2021), Kazańską Kameralną Orkiestrą „La Primavera” (2018), Rosyjską Kameralną Orkiestrą (Kursk 2011, 2012), Kameralną Orkiestrą „Wremiena Goda” (Moskwa 2010-2012, 2016), Orkiestrą Polskiego Radia pod batutą W. Rajskiego (Warszawa 2000). Występowała również jako kameralistka i solistka na wielu festiwalach oraz koncertowała w Austrii, Szwajcarii, Maroko, Chorwacji, Hiszpanii, Francji, Ukrainie, na Litwie i Łotwie.

W 2020 roku otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na napisanie zbioru etiud z nagraniami „Flet współczesny – co to takiego?”.

Jest autorką projektów Flet 3D, Renesans 3D. W 2021 i 2022 roku przeprowadziła szereg warsztatów w szkołach muzycznych prezentując wwój podręcznik i idee Fletu 3D uczniom i nauczycielom.

Kamil Adach ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Lipińskiego w Lublinie, w której doskonalił swoje umiejętności gry na fortepianie oraz zgłębiał tajniki perkusji, poznając przeróżne rytmy i dodając głębi swojemu muzycznemu repertuarowi.

Chęć eksploracji muzycznej skłoniła go do poszerzenia horyzontów i nauki gry na Djembe i Cajón, na których gra do dzisiaj.

Handpan skradł jego serce już za czasów młodzieńczych. W 2020 roku rozpoczął grę na tym wymarzonym instrumencie koncertując z różnymi muzykami, ponieważ jest zawsze otwarty na nowe projekty i możliwości. Wraz ze znakomitą flecistką Edytą Fil, aktywnie działa w duecie „Amrita”.

Swoją pasją do instrumentów perkusyjnych dzieli się już z najmłodszymi prowadząc warsztaty w przedszkolach, szkołach oraz domach kultury. Stale poszerza swoje instrumentarium o kolejne, rzadko spotykane perkusjonalia.

poniedziałek, 1 lipca 2024 godz. 19:00
Krzysztof Musiał – organy
Magdalena Drozd – sopran

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium h-moll BWV 544/I
Aria „Quia respexit” z Magnifikatu BWV 243
Fuga h-moll BWV 544/II
Antonín Dvořák (1841-1904)
„Pieśni biblijne” op. 99
III. Slyš, ó Bože, slyš modlitbu mou
IV. Hospodin jest můj pastýř
V. Bože! Bože! Píseň novou
VII. Při řekách babylonských

Nicolas de Grigny (1672-1703)
Hymn „Pange lingua”
En taille à 4
Fugue à 5

Récit du Chant de l’hymne précédent
Józef Świder (1930-2014)
„Miserere”
Max Reger (1873-1916)
Passacaglia f-moll op. 63 nr 6

wykonawca koncertu

Krzysztof Musiał naukę gry na organach rozpoczął w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie i kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasach prof. dra hab. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiował również w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Arvida Gasta.

Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez krajowych i zagranicznych pedagogów, m.in. Thierry’ego Escaicha, Johannesa Gefferta, Lorenzo Ghielmiego, Gerharda Gnanna, Bernharda Haasa, Michela Radulescu, Juliana Gembalskiego i Józefa Serafina.

Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. III nagrody na X Międzynarodowym Konkursie im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (2017), III nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017) oraz II nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2017). Zdobywał także wyróżnienia za wykonawstwo utworów Johanna Sebastiana Bacha.

Interesuje się również muzyką kameralną. Wraz z Jakubem Woszczalskim wykonuje utwory przeznaczone na duo organowe, a ich współpraca została doceniona podczas Konkursu Muzyki Organowej i Organowo-Kameralnej „Artem Cameralem Promovere” w Mielcu (2016), gdzie zdobyli I nagrodę oraz dalsze wyróżnienia. Zostali również finalistami I Międzynarodowego Konkursu Duetów Organowych „A Quattro Mani” w Nowym Sączu (2018).

Krzysztof Musiał występował jako solista i kameralista podczas międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali, m.in. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Staromiejskich Koncertów Organowe w Poznaniu, Tynieckich Recitali Organowych, Festiwalu Organowego Młodych w Sejnach, Wieczorach Tumskich we Wrocławiu. Koncertował również we Francji, Holandii, Libanie, Niemczech, Rosji i na Litwie.

W 2018 roku dokonał nagrań dla Polskiego Towarzystwa Bachowskiego, które wydane zostały na płycie „Młodzi Organiści w Koncertach u św. Marcina”.

Krzysztof Musiał jest doktorantem krakowskiej Akademii Muzycznej. Pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie oraz Miejskim Ośrodku Kultury. w Brzesku. Jest również członkiem Komisji Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej.

Magdalena Drozd edukację artystyczną rozpoczęła Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im Fryderyka Chopina w Nowym Sączu (filia w Krynicy-Zdrój) w klasie skrzypiec mgr Iwony Kolasa-Kułak a następnie uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie śpiewu solowego mgr Ewy Kowalczyk oraz w klasie Interpretacji Piosenki Andrzeja Zaryckiego. Jest ponadto absolwentką wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu klasycznego prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej.

Brała czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Iwonę Sobotkę, Jolantę Janucik, Mariusz Kwietnia, Włodzimierza Zalewskiego.

W latach 2005-2007 otrzymywała stypendium artystyczne dla uzdolnionej młodzieży Stowarzyszenia „Almanach Muszyński”. W latach 2011-2013 została dwukrotną stypendystką Fundacji Pro Musica Bona w Krakowie. Jako stypendystka brała czynny udział w organizowanych przez fundacje wielu inicjatywach, m.in. nagraniu płyty kolędowej z aranżacjami Ireneusza Boczka oraz licznych koncertach.

Magdalena Drozd brała również udział w nagraniu płyty jubileuszowej Andrzeja Zaryckiego, koncercie kolędowym z Orkiestrą Kameralną Uniwersytetu Pedagogicznego w kościele Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie, koncercie Requiem G. Faure z orkiestrą „Fresco Sonare” oraz chórem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im W. Żeleńskiego w Krakowie pod batutą Moniki Bachowskiej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, wspólnie z pianistką Dominiką Grzybacz w Festiwalu Kameralistyki Wokalnej Voice&Piano w Krakowie, koncertach w Niemczech i Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

wykonawczyni koncertu

poniedziałek, 8 lipca 2024 godz. 19:00
Ines Maidre – organy (Pärnu/Estonia-Bergen/Norwegia)
Jakub Olma – marimba

program:

Georg Muffat (1653-1704)
Apparatus Musico-Organisticus: Toccata quinta
Nicolas de Grigny (1672-1703)
Premier Livre d’orgue, [Gloria]:
Recit de Tierce en taille
Basse de Trompette

Johann Sebastian Bach (1685- 1750)
Toccata in d BWV 565
Georg Böhm (1661-1733)
Preludium chorałowe „Vater unser im Himmelreich”
Anna Ignatowicz-Glińska (*1968)
Toccata
Keiko Abe (*1937)
Variations on Japanese Children’s Songs
Peeter Süda (1883-1920)
Basso ostinato
Scherzino
Bjarne Sløgedal (1927-2014)
Wariacje nt. pieśni norweskiej „Chwała Dzieciom Bożym”
I. Chorał
II. Pieśń
III. Głos fletu
IV. Langeleik /narodowy instrument norweski/
V. Pieśń radości

wykonawczyni koncertu

Ines Maidre ukończyła Estońską Akademię Muzyczną w Tallinie uzyskując dyplomy z wyróżnieniem w zakresie organów i fortepianu. Naukę kontynuowała u Daniela Rotha w Paryżu, którą ukoronowała otrzymaniem Prix d’excellence avec les félicitations.

W 1991 roku zdobyła I nagrodę w zakresie interpretacji muzyki organowej w ramach Concours Musicale d’Ile de France. Była pedagogiem Estońskiej Akademii Muzycznej, a obecnie jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej im. Edwarda Griega na Uniwersytecie w Bergen w Norwegii.

Podczas ostatnich trzydziestu lat występowała w ramach wielu prestiżowych festiwali w Europie i Ameryce, także jako solistka w koncertach organowych i dziełach koncertowych Poulenca, Jongena, Barbera, Lepnurma, Kappa i innych. Jej współpraca z licznymi solistami oraz zespołami zaowocowała występami ze scholami gregoriańskimi, zespołami realizującymi układy choreograficzne, a także zestawieniem dźwięku organów z brzmieniem trąbki, saksofonu, perkusji, skrzypiec, syntezatora.

Udziela się jako pedagog w ramach licznych kursów mistrzowskich oraz konferencji organologicznych. Jako klawesynistka – członkini zespołu „Musica Celines” wykonuje repertuar klawiszowy od wczesnego renesansu po późny barok.

Dokonała nagrań płyt CD – dzieł organowych Peetera Südy oraz Rudolfa Tobiasa (Toccata Classics), „Bells in the Organ”, „Hommage a la Cathedrale”, „Cantus Nordicus”, „Revived in Tango” (Grappa) oraz kompozycji Anti Marguste i Artura Kappa (Eres).

Jakub Olma ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie w klasie perkusji mgra Leona Olejniczaka. Naukę kontynuuje od 2018 roku, u tego samego pedagoga, w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie.

Młody, utalentowany perkusista, od najmłodszych lat zafascynowany klasycznym jak również współczesnym repertuarem perkusyjnym, angażuje się w życie kulturalne rodzinnego miasta jak i szkoły, czego wyrazem są koncerty z jego udziałem organizowane w Filharmonii Krakowskiej, sali koncertowej „Florianka”, na Zamku Królewskim na Wawelu czy Narodowym Banku Polskim oddział w Krakowie.

Bierze również udział w wielu konkursach zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia.

Jest laureatem, m.in. I miejsca i Grand Prix na II Konkursie Instrumentów Dętych, Akordeonu i Perkusji w Trzcianie (2016), I miejsca na VI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki „Srebrna Szybka” w Krakowie (2016), I miejsca na IV Myślenickich Konfrontacjach Perkusyjnych (2016), II miejsca w Skawińskiej Wiośnie Perkusyjnej (2016), II miejsca w kategorii solo oraz II miejsca w duecie na XII Międzynarodowym Konkursie online w Belgradzie (2021), II miejsca na I Międzynarodowym Konkursie w Lugano (2021), I miejsca na XIII Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym im. B. Lewańskiego w Toruniu (2022), I miejsca oraz nagrody specjalnej Stowarzyszenia Pedagogów Perkusistów na XIV Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym im. B. Lewańskiego w Toruniu (2023), II miejsca w Ogólnopolskim Konkursie „Srebrna Szybka” w Krakowie (2024) oraz wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Współczesnej w Płocku (2024).

Jakub Olma w latach 2015-2020 otrzymywał nagrody Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w twórczości artystycznej, w 2022 i 2024 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne, w 2023 roku stypendium im. Jana Pawła II za szczególne osiągnięcia artystyczne a w 2024 roku nagrodę „Laur Olimpijski” za szczególnie osiągnięcia w konkursach i olimpiadach.

poniedziałek, 15 lipca 2024 godz. 19:00
Daniel Strządała – organy
Ewa Zaborny-Strządała – skrzypce

program:

Charles Piroye (ok. 1665-1724)
„La Béatitude”
Eugene Ysaye (1858-1931)
Sonata II a-moll „Obsession”
cz. I Prelude
cz. II Malinconia

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga D-dur BWV 532
Johannes Brahms (1833-1897)
Scherzo z Sonaty F-A-E
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Valse Mignonne op. 142 nr 2
César Franck (1822-1890)
Sonata skrzypcowa A-dur
cz. I Allegretto ben moderato
cz. II Allegro

Daniel Strządała (*1995)
Introduzione e Allegro sinfonico
Felix Borowski (1872-1956)
„Adoration”

wykonawca koncertu

Daniel Strządała jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Witolda Zabornego (2019, dyplom z wyróżnieniem), a także Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej II stopnia (2011, klasa organów) i Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki (2014, klasa klawesynu) w Bielsku-Białej.

Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w licznych kursach i warsztatach prowadzonych przez profesorów i wykładowców wyższych uczelni polskich i zagranicznych (m.in. Władysław Szymański, Julian Gembalski, Marek Toporowski, Roman Perucki, Pieter van Dijk, Thierry Escaich, Johannes Geffert, Gerhard Gnann, Therese de Goede, Wolfgang Seifen, David Titterington).

Koncertuje w kraju i za granicą jako organista i klawesynista w charakterze solisty, improwizatora, kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Współpracuje z wieloma zespołami, m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną oraz Chórem Filharmonii Śląskiej, Silesian Chamber Players, Gliwicką Orkiestrą Kameralną, Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Chórem „Resonans con tutti” z Zabrza, Chórem Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej i Akademickim Zespołem Muzycznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Swoją aktywność muzyczną rozszerzył także o dyrygenturę i kompozycję. W swoim dorobku kompozytorskim posiada m.in. utwory organowe, klawesynowe, chóralne i kameralne oraz liczne opracowania i transkrypcje. Do tej pory zostało prawykonanych ponad 30 utworów jego autorstwa w kraju i za granicą. W dziedzinie kompozycji jest zdobywcą m.in. I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Organowym i Kompozytorskim w Bielsku-Białej (2011), głównej nagrody w Konkursie Kompozytorskim „Intrada Katedralna” w Katowicach (2017) oraz III miejsca w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Fide et Amore” w Żorach (2017).

Jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych i klawesynowych. Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Prezesa Rady Ministrów, a także dwukrotnie Stypendium Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach. Został również uhonorowany wyróżnieniem Starosty Bielskiego za działalność na rzecz lokalnej społeczności oraz podejmowanie inicjatyw na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego powiatu bielskiego oraz dwukrotnie nagrodą Burmistrza Czechowic-Dziedzic za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Na swoim koncie ma nagrania płytowe, internetowe i radiowe (w tym trzy płyty solowe).

Od 2019 roku jest asystentem w Katedrze Organów i Muzyki Kościelnej w macierzystej Akademii Muzycznej w Katowicach, a od 2022 roku nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów oraz zajęcia z improwizacji na tym instrumencie.

Ewa Zaborny-Strządała jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie ukończyła studia licencjackie w klasie prof. dra hab. Romana Lasockiego. Obecnie kontynuuje studia magisterskie w tejże uczelni w klasie adiunkta dra hab. Adama Musialskiego. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych skrzypków, m.in. Roberta Kabary i Philippa Graffina.

W 2020 roku ukończyła z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków, w której rozpoczęła edukację w wieku 7 lat. W tym samym roku ukończyła również I Ogólnokształcące Liceum im. Powstańców Śląskich w Rybniku.

Koncertuje w kraju i za granicą jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy, m.in. jako członkini ,,Orchestra Giovanile Europea”, z którą występowała podczas koncertów we Włoszech w latach 2014-2018, ponadto z Orkiestrą Szkolną im. Braci Szafranków, z którą zagrała koncerty w siedzibie NOSPR w latach 2015-2016, Orkiestrą Kameralną, z którą wykonała ,,Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego w 2016 roku, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, w ramach projektu ,,Młodzieżowa Orkiestra Jubileuszowa”, z którą w grupie I skrzypiec wykonała koncert symfoniczny w styczniu 2020 roku.

Jako solistka występowała m.in. podczas Śląskiego Festiwalu Bachowskiego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Katowicach. Jest laureatką i uczestniczką różnych konkursów, m.in. „School and Jazz Festiwal” w Lubaczowie (2014, nagroda Grand Prix), przesłuchania makroregionalne CEA (2018).

wykonawczyni koncertui

poniedziałek, 22 lipca 2024 godz. 19:00
Jan Bokszczanin – organy
Dumitru Harea – fletnia Pana

program:

Marc Antoine Charpentier (1643-1704)
„Te Deum”
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium fis-moll
César Franck (1822-1890)
„Panis Angelicus”
Giulio Caccini (1551-1618)
„Ave Maria”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga c-moll BWV 546
James Last (1929-2015)
„Samotny Pasterz”
Grigoras Dinicu (1889-1949)
„Skowronek”
Dumitru Harea (*1970)
„Karpackie impresje”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja i fuga g-moll BWV 542
Ennio Morricone (1928-2020)
„Obój Gabriela” z filmu „Misja”
Astor Piazzola (1921-1992)
„Oblivion”

fot. Kazimierz Dolny

Jan Bokszczanin w 2000 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha.

Koncertuje w większości krajów Europy, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak Katedra Notre Dame de Paris, Katedra we Freibergu, Katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, Katedra Katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz Katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Jan Bokszczanin jest organizatorem życia muzycznego – dyrektorem artystycznym Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Lubaczowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej i innych.

Nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych. W 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia została wydana jego monografia pt. „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. W tym samym wydawnictwie, pod jego redakcją, ukazało się sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy. Ponadto zebrał i przygotował do druku 12-tomową antologię „Arcydzieła muzyki organowej”, będącą swoistym zbiorem renesansowej i barokowej muzyki organowej z różnych ośrodków Europy.

Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory, m.in. Miłosz Bembinow, Carson Cooman, Krzesimir Dębski, Alicja Gronau-Osińska, Paweł Łukaszewski, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Marian Sawa, Piotr Tabakiernik, Piotr Wróbel oraz Ignacy Zalewski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.

Prof. dr hab. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kadencji 2016-2020 pełnił funkcję prodziekana w tejże Uczelni. Jest także nauczycielem gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.

W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2024 roku brązowy medal „Gloria Artis”.

Dumitru Harea urodził się w Mołdawii, nieopodal Kiszyniowa. Po ukończeniu szkoły muzycznej w Orhei (1985) i liceum muzycznego w Tiraspolu (1990), rozpoczął studia w akademii muzycznej w Kiszyniowie w klasie fletni Pana u znanego i cenionego w Mołdawii i Rumunii prof. Iona Negura.

W trakcie studiów pracował jako nauczyciel w szkole muzycznej oraz grał w orkiestrze ludowej ,,Martisor”, koncertując nie tylko w Mołdawii, ale także w Rumunii, na Łotwie i innych państwach Europy.

W roku 2000 roku zamieszkał w Polsce współpracując z Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu, gościnnie występując z zespołem „Czerwone gitary” oraz „Terno”. W 2003 roku współtworzył zespół „Karpatia”, z którym występował do 2007 roku. Zespół specjalizował się w wyszukiwaniu i wykonywaniu muzyki ludowej Karpat. Współpracuje z Filharmonią Bałtycką i Jeleniogórską oraz z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Koncertuje Polsce i poza jej granicami.

W 2001 roku artysta wydał swoją solową płytę pt. „Muzyka duszy”. Płyta zawiera najbardziej znane utwory klasyczne wykonywane na fletnię Pana z towarzyszeniem organów.

W 2007 roku Dumitru Harea założył swój zespół „Besarabia”, z którym promuje muzykę ze swoich stron ojczystych – Mołdawii i Rumunii. Artysta również aktywnie promuje instrument, fletnię Pana, koncertując edukacyjne. Ma w swoim dorobku ponad 1500 takich koncertów, wykonywanych w szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski.

Dumitru Harea jest muzykiem, który oprócz doskonale opracowanych, popularnych i znanych utworów muzyki klasycznej, ma w swoim repertuarze również znane przeboje światowej muzyki rozrywkowej oraz utwory typowej rumuńskiej, mołdawskiej i ukraińskiej muzyki ludowej, często komponowanej specjalnie dla tego specyficznego instrumentu.

Od 2009 roku Dumitru Harea prowadzi ogólnopolskie warsztaty gry na fletni Pana, które odbywają się w Bielsko-Białej, zaś od 2011 roku prowadzi w Lesznie pierwszą w Polsce sekcję fletni Pana.

wykonawca koncertu z instrumentem

Oświęcimskie Centrum Kultury

Zdjęcie fasady OCK z lotu ptaka.

Oświęcimskie Centrum Kultury

Oświęcimskie Centrum Kultury - jedna z większych instytucji kultury na terenie Małopolski Zachodniej - prowadzi działalność o charakterze lokalnym, zaspokajając potrzeby kulturalne mieszkańców miasta i powiatu, jak również o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym.

Działalność Oświęcimskiego Centrum Kultury to całoroczna oferta dla dzieci, młodzieży i dorosłych: zajęcia w sekcjach i zespołach artystycznych, konkursy, festiwale, cykliczne imprezy. To również stała oferta repertuarowa: teatr, koncerty, estrada, kabaret, film, wystawy.

32-600 Oświęcim
ul. Śniadeckiego 24

centrala
tel./fax (33) 842 25 75
tel./fax (33) 842 44 61
tel./fax (33) 842 44 63
tel./fax (33) 842 57 82