
29. Letnie Koncerty Organowe – koncert piąty
14 lipca @ 19:00 – 20:30
poniedziałek, 14 lipca 2025 godz. 19:00
Josep Solé Coll – organy (Watykan)
Anna Śliwa – skrzypce
Beata Zalewska – wiolonczela
Witold Zalewski – akompaniament
program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Ricercare a 6 z „Musikalisches Opfer” BWV 1079
Franz Liszt (1811-1886)
Evocation à la Chapelle Sixtine S658/R400
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Organ Sonata nr 3 op. 65
Con moto maestoso-Andante tranquillo
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Siciliana z II Sonaty fletowej Es-dur BWV 1031
Giuseppe Giordani (1751-1798)
Arietta „Caro mio ben”
Georg Friedrich Händel (1685 -1759)
Largo „Ombra mai fu” z opery „Xerxes”
Johannes Brahms (1833-1897)
„Mein Jesu, der du mich” z „Eleven chorale preludes” op. 122
Robert Schumann (1810-1856)
Innig z „Six studies in canon form” op. 56
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonata d-moll RV 12 na skrzypce i basso continuo
Largo-Allegro-Allegro-Presto
Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
Fuga Cromatica z Organ Sonata nr 4 op. 98
Podczas koncertu planowana jest projekcja obrazu z chóru dla widzów zgromadzonych w kościele.


fot. Simon
Josep Solé Coll naukę solfeżu i gry na fortepianie rozpoczął w 1984 roku w Accademia Marshall w Barcelonie w klasie Josepa Marii Masa i Carloty Garrigi. Następnie uczył się gry na organach w Liceu Conservatory w Barcelonie w klasie Josepa Marii Masa i Montserrat Torrent. Studia w zakresie gry na organach i improwizacji organowej odbył w latach 2004-2009 w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie pod kierunkiem Ojca Theo Flury z Zakonu Świętego Benedykta.
Uczestniczył w kursach interpretacji gry na organach we Francji, Włoszech, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych prowadzonych przez Oliviera Latry’ego, Daniela Rotha, Paolo Crivellaro, Michela Bouvarda i Marie-Claire Alain.
Jako solista i koncertmistrz występował i akompaniował wielu zespołom muzycznym w Europie, Rosji, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Meksyku.
Jako organista liturgiczny grał w głównych parafiach swojego rodzinnego miasta Sabadell w Hiszpanii oraz w Rzymie – Bazylice Matki Bożej Większej i Bazylice św. Wawrzyńca za Murami.
Josep Solé Coll jest jest pierwszym organistą papieskiej bazyliki św. Piotra w Watykanie, organistą liturgicznych celebracji Ojca Świętego.

Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej.
Wraz z zespołem „Camerata Cracovia” dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII wieku – Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. „Ars Cantus”, „Concerto Polacco”, „Il Tempo”, a także z austriackim zespołem „Pandolfis Consort Wien”.
W latach 2007 – 2020 prowadziła zespół instrumentów historycznych „Intrada”, współdziałający ściśle z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”, wykonujący głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Pracowała jako skrzypaczka w zespole „Capella Cracoviensis” (1992-1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych „Musicae Antique Collegium Varsoviense” Warszawskiej Opery Kameralnej (2001-2004).
Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu.
Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.
Beata Zalewska – wiolonczelistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Henryka Zarzyckiego oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Zarządzanie Kulturą.
Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów zarówno z zakresu gry na wiolonczeli, jak i pedagogiki. Jej pasją jest nauczanie. Prowadzi klasę wiolonczeli w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a jej uczniowie zdobywają nagrody i odnoszą sukcesy w krajowych i międzynarodowych konkursach. Jako ceniony pedagog zasiada w jury młodzieżowych konkursów muzycznych, prowadzi także wiolonczelowe warsztaty i lekcje otwarte na terenie całej Polski.
Za swoją działalność otrzymała nagrody Burmistrza Miasta Zakopane oraz Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.
Na swojej muzycznej drodze koncertowała z zespołem muzyki dawnej „Come Prima” oraz Uniwersytecką Orkiestrą Barokową „Consortium Jagiellonicum” działającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim i będącą jedną z pierwszych krakowskich formacji barokowych w nurcie wykonawstwa historycznego.
Ma na swoim koncie udział w licznych nagraniach muzyki tworzonej na potrzeby teatru, a także w wykonywaniu jej na żywo podczas spektakli. Jako instrumentalistka i pedagog jest propagatorką kultury polskiej w kraju i za granicą.

- Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII - Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Rzymskokatolicka Parafia św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu - Koncerty
Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2