Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak ciasteczek do wyświetlenia

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Skocz do treści strony Skocz do głównego menu Skocz do menu tej sekcji Skocz do wyszukiwarki wydarzeń Skocz do wyboru języka strony Skocz do ważnych odnośników w stopce
WYSZUKIWARKA...
MENU...
Loading Wydarzenia

« All Wydarzenia

29. Letnie Koncerty Organowe

16 czerwca @ 19:00 21 lipca @ 20:30

W dniach od 16 czerwca do 21 lipca 2025 roku (w poniedziałki 16, 23 i 30 czerwca oraz 7, 14 i 21 lipca o godzinie 19:00) w kościele św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu odbędzie się sześć koncertów organowych w ramach 29. Letnich Koncertów Organowych.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury i Parafię św. Maksymiliana przyciągają rokrocznie wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość wysłuchania utworów organowych skomponowanych przez wielkich mistrzów gatunku oraz kompozytorów współczesnych.

Kompozycje organowe wzbogacane i urozmaicane są wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów oraz utworów wokalnych.

Podczas tegorocznej edycji koncertów planowana jest – 30 czerwca oraz 7, 14 i 21 lipcatransmisja obrazu z chóru – dla widzów zgromadzonych w kościele.

  • Kierownictwo artystyczne koncertów
    dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII
  • Organizatorzy
    Oświęcimskie Centrum Kultury
    Rzymskokatolicka Parafia św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu
  • Koncerty
    Kościół św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

wstęp wolny

poniedziałek, 16 czerwca 2025 godz. 19:00
Krzysztof Weronowski-Ptaszyński – organy
Julia Weronowska-Ptaszyńska – sopran
Chór kameralny przy Parafii św. Maksymiliana Męczennika

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Trio G-dur BWV 1027a
Toccata-Adagio-Fuga C-dur BWV 564

Andreas Hammerschmidt (1611-1675)
De Profundis ad te domine

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Ave Verum

Andreas Hammerschmidt (1611-1675)
Anima mea lique facta est

Johannes Brahms (1833-1897)
Preludium i fuga g-moll WoO 10

Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
Kantylena z Sonaty organowej d-moll op. 148 nr 11

Ola Gjeilo (*1978)
Ubi caritas

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
Jesu rex admirabilis

Wacław z Szamotuł (1520-1560)
Psalm 116 „Alleluja, chwalcie Pana Boga”

Charles Gounod (1818-1893)
Laudate Dominum

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fuga Gigue BWV 587

Franz Schmidt (1874-1939)
Toccata C-dur

fot. ks. Szymon Tracz

Krzysztof Weronowski-Ptaszyński w 2010 roku ukończył Diecezjalną Szkołę Organistowską II stopnia w Bielsku-Białej w klasie Sebastiana Matyi, a następnie rozpoczął studia na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Dramatycznej w Wiedniu, gdzie do 2020 roku – oprócz organów u Klausa Kuchlinga oraz Johannesa Ebenbauera – studiował również klawesyn u Gordona Murray oraz Eryka Traxlera.

Jest laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Franza Schmidta w Kitzbühel (2016) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Franza Schmidta w Wiedniu (2018). W 2019 roku, jako klawesynista z zespołem Freymut zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Berlinie.

Krzysztof Weronowski-Ptaszyński brał udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Koncertował jako solista w Austrii, Niemczech, Czechach oraz Rosji.

Obecnie jest organistą w Parafii św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu, gdzie z młodym pokoleniem dzieli się tajnikami wiedzy gry na organach.

Julia Weronowska-Ptaszyńska do 2009 roku uczyła się w szkole muzycznej w klasie fortepianu, a następnie kontynuowała naukę jako dyrygent chóralny w konserwatorium muzycznym w Petrozavodsku. W 2019 roku ukończyła akademię Muzyczną im. Gniesinych w Moskwie w klasie dyrygentury chóralnej.

W 2010 roku uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie Pianistów i Wokalistów im. Fryderyka Chopina w Sankt Petersburgu, organizowanym przez Instytut Polski, otrzymując nagrodę za wokalne wykonanie pieśni Chopina. W 2011 roku zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie młodych wokalistów w Karelii.

Od 2021 roku prowadzi chór kameralny przy Parafii św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu oraz wykonuje utwory solowe podczas uroczystości kościelnych.

fot. Zbigniew Pluta

Chór kameralny przy Parafii św. Maksymiliana Męczennika w Oświęcimiu powstał w 2021 roku. Wykonuje muzykę chóralną podczas uroczystości kościelnych oraz okolicznościowych koncertów.

logo koncertów organowych

poniedziałek, 23 czerwca 2025 godz. 19:00
Marta Wierzgoń – organy (Czechy)
Kuba Kupčík – handpany, perkusja Czechy)

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga c moll BWV 546

Jan z Lublina (1490-1550)
Tabulatura: Conradus, Rocal fuza, Jeszcze Marczyne, Zaklolam sziją tharnem, Ad novem saltus, Hayduczky, Hispaniarum, Rex

Kuba Kupčík (*1975)
Odcházení/Odejście

Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Elegia op. 30

Jozef Kupčík
Mayo/Narodzenie

Arvo Pärt (*1935)
Annum per annum

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata nr 1 f moll op. 65
Allegro moderato e serioso, Adagio/Andante. Recit, Allegro assai vivace

Marta Wierzgoń mieszka i pracuje na Zaolziu, w czeskiej części Śląska Cieszyńskiego. W latach 1983-1989 kształciła się w Konserwatorium Muzycznym w Ostrawie w klasie organów i fortepianu. Studia kontynuowała w klasie organów profesora Jána Vladimíra Michalko w Akademii Muzycznej w Bratysławie, którą ukończyła w 1993 roku. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich Flora Peetersa w Belgii.

Była wykładowcą na Uniwersytecie w Ostrawie, otworzyła i prowadzi klasę organową w Podstawowej Szkole Muzycznej w Karwinie. Jest inicjatorką i dyrektorem artystycznym festiwalu organowego w Karwinie.

Jako koncertująca organistka występowała poza Czechami w Polsce, Słowacji, Austrii, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Belgii, Rosji.

Współpracuje z solistami i chórami, z którymi zrealizowała wiele nagrań. W programach swych koncertów prezentuje muzykę od renesansu aż po współczesność, w tym często muzykę czeskich kompozytorów.

Kieruje się mottem: Muzyka to dar piękna i radości, które chcę przekazywać drugim.

Kuba Kupčík w 2000 roku ukończył Konserwatorium im. Leoša Janáčka w Ostrawie. Dwa lata później rozpoczął studia muzyczne na Kubie specjalizując się w instrumentach perkusyjnych Ameryki Łacińskiej.

Jest perkusistą, muzykiem studyjnym, akompaniatorem tańca współczesnego w Konserwatorium im. Leoša Janáčka w Ostrawie, nauczycielem, metodykiem – autorem programu nauczania dla nauczycieli czeskiej Szkoły Podstawowej Sztuk Pięknych w zakresie gry na instrumentach perkusyjnych. Kieruje wydziałem perkusji w Szkole Artystycznej im. Eduarda Marhuli w Ostrawie. W 2021 roku został wybrany w plebiscycie… Nauczycielem Roku województwa morawsko-śląskiego.

W 2003 roku założył zespół perkusyjny „BumBumBand”, który składa się obecnie z czterech formacji.

Współpracował z chórem „Permoník” w projekcie „Adiemus – Karl Jenkins”. Najpierw jako niezależny multiperkusista, a następnie z „BumBumBand”. Koncerty odbywały się w Karwinie, Boguminie, Frydku-Mistku, Ostrawie, Brnie i Ołomuńcu

Realizował projekty artystyczne z Teatrem Antonína Dvořáka, Teatrem Jiříego Myrona, Teatrem Petra Bezruča, Teatrem Lalek w Ostrawie i Studiem DVA. Współpracuje ze stowarzyszeniem obywatelskim Bílá holubice oraz Centrum Osób Niepełnosprawnych Čtyřlístek i ich zespołem perkusyjnym Rytmy.

W 2024 roku rozpoczął studia z muzykoterapii na Uniwersytecie w Ostrawie.

logo koncertów organowych

poniedziałek, 30 czerwca 2025 godz. 19:00
Sławomir Kamiński – organy
Tomasz Gubański – obój

program:

Georg Muffat (1653-1704)
Toccata nona (Apparatus musico-organisticus)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Piece d’orgue BWV 572
Tres vitement-Gravement-Lentement

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
„Liebster Jesu wir sind hier” BWV 731

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
„Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist” BWV 667

Andrzej Kurylewicz (1932-2007)
Melodia tytułowa z serialu „Polskie drogi”

Wojciech Kilar (1932-2013)
Polonez z filmu „Pan Tadeusz”

Krzesimir Dębski (*1953)
Dumka z filmu „Ogniem i mieczem”

Giuseppe Rosetta (1901-1985)
Alleluia per organo

David German (*1954)
Festive Trumpet Tune

Sławomir Kamiński jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie prof. Romualda Sroczyńskiego. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursu mistrzowskiego interpretacji muzyki dawnej u prof. Jeana Ferrarda w Konserwatorium Królewskim w Brukseli.

Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Niemcy, Holandia, Francja, Belgia, Szwajcaria, Austria, Włochy, Czechy, Wielka Brytania, Finlandia, Litwa, Ukraina), bierze udział w międzynarodowych festiwalach. Ma na koncie płyty z solową muzyką organową oraz – nagrane wraz z innymi artystami – płyty z muzyką kameralną.

Jako organista współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Poznańskim Chórem Chłopięcym oraz Chórem Chłopięcym i Męskim Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”.

Artysta zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Jest profesorem klasy organów w Akademii Muzycznej w Poznaniu, wykłada na uczelniach zagranicznych w ramach programu Erasmus (Lubeka, Wilno), prowadzi zajęcia Internationaler Niederlausitzer Orgelakademie (Niemcy) oraz bierze udział w pracach jury krajowych i międzynarodowych konkursów organowych (Poznań, Rumia, Opava, Wilno). Od 2020 roku prof. dr hab. Sławomir Kamiński jest prorektorem poznańskiej Akademii Muzycznej.

Tomasz Gubański ukończył z wyróżnieniem Akademię im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie oboju prof. Mieczysława Koczorowskiego. Uczestniczył w Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku w 1980 roku, zajął II miejsce w XIV Konkursie Młodych Instrumentalistów we Włoszakowicach, a w 1984 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki.

Swoje umiejętności doskonalił na kursach muzycznych w Lanciano we Włoszech (1982-89).

W roku 1980 roku rozpoczął działalność artystyczną w Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu, w której od 1989 roku jest pierwszym oboistą – solistą (kierownikiem grupy obojów) oraz członkiem jej kwartetu dętego (Gallery Quartett) a także współpracuje z zespołem kameralnym „Tutti e Solo” pod kierownictwem artystycznym Barbary Muchy.

Współpracował również z orkiestrami kameralnymi „Amadeus”, „Leopoldinum”, „Capella Premisliensis”, „Capella Bydgostiensis”, orkiestrą symfoniczną „Sinfonia Varsovia” oraz orkiestrami symfonicznymi w Gdańsku, Szczecinie i Olsztynie.

Prowadząc ożywioną działalność zespołową, solową i kameralną, uczestniczył w wielu tournée artystycznych w kraju i za granicą oraz w nagraniach radiowych, telewizyjnych i płytowych. Nagrał m.in., w 1999 roku w wydawnictwie DUX, CD z koncertem podwójnym d-moll Jana Sebastiana Bacha BWV 1060 na obój i skrzypce z prof. Bartoszem Bryłą – skrzypce oraz Przemyską Orkiestra Kameralną pod dyrekcją Marka Zazuli oraz uczetniczył w nagraniu płytowym z Koncertami Feliksa Nowowiejskiego, nagrodzonym Fryderykiem 2023.

W 1993 roku został nagrodzony Medalem Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego. Ponadto zostało odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2007), „Złotym krzyżem zasługi” (2012), „Medalem Komisji Edukacji Narodowej” (2015), „Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski” (2022).

W 2014 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.

Prof. Tomasz Gubański prowadzi klasę oboju w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderweskiego w Poznaniu oraz Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu. Jest wykładowcą kursów obojowych w kraju i za granicą w ramach programu Erasmus (Bolonia, Włochy) oraz członkiem jury wielu konkursów i przesłuchań, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Obojowego im. Giuseppe Ferlendis – Adrara San Marino we Włoszech (2022).

logo koncertów organowych

poniedziałek, 7 lipca 2025 godz. 19:00
Karol Gołębiowski – organy
Romuald Gołębiowski – klarnet, saksofon

program:

Johan Helmich Roman (1694-1758)
Drottningholmmusik Suit
Grave-Allegro-Lento-Allegro-Vivace

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Adagio z Koncertu A-dur KV 623

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso BWV 146

Joseph Horovitz (1926-2022)
Lento, quasi andante z Sonatiny na klarnet i fortepian

Jeanne Demessieux (1921-1968)
Rorate caeli

Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Molto adagio z Sonaty na fagot i fortepian

Felix Borowski (1872-1956)
Prière

Ronald Binge (1910-1979)
Romance z Koncertu na saksofon altowy i orkiestrę

Sigfried Karg-Elert (1877-1933)
Cztery Preludia ze zbioru 13 Małych preludiów na organy
Maestoso-Largo-Alla Sarabande-Con fuoco

Denis Bédard (*1950)
II Sonata na saksofon altowy i organy
Allegro energico-Andantino-Allegro

Karol Gołębiowski jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W 1976 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Studiował ponadto w Konserwatorium Genewskim, w klasie prof. Lionela Rogga, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w 1978 roku oraz w Konserwatorium Królewskim w Brukseli, w klasie prof. Hermana Verschraegena, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1984 roku.

Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych w Norymberdze, Monachium, Brugii, Speyer i Rzymie, co pozwoliło mu zdobyć międzynarodową rozpoznawalność. Artysta występował w najbardziej renomowanych salach koncertowych i świątyniach w kraju, w niemal wszystkich krajach europejskich, w USA i na Bliskim Wschodzie, biorąc udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in. Al Bustan, Bergen Festival, Berliner Festwoche, Besançon, Festiwal Flandryjski.

Karol Gołębiowski dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych dla wielu europejskich wydawców i rozgłośni. Jego dyskografia zawiera około 60 tytułów, wśród których znajdują się m.in. dzieła organowe Bacha, Brahmsa i Mozarta, a także utwory Buxtehudego, Francka, Liszta, Messiaena, Regera, Widora.

Karol Gołębiowski dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych dla wielu europejskich wydawców i rozgłośni. Jego dyskografia zawiera około 60 tytułów, wśród których znajdują się m.in. dzieła organowe Bacha, Brahmsa i Mozarta.

Karol Gołębiowski jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych, profesorem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie od 2010 roku prowadzi klasę organów w Katedrze Muzyki.

Romuald Gołębiowski ukończył w 1979 roku Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w klasie prof. Ryszarda Sztajerwalda.

W latach 1979-1994 był I klarnecistą-solistą Orkiestry Polskiego Radia i TV w Warszawie, z którą nagrał koncerty Mozarta, Webera, Stamitza i utwory współczesne, w tym Lutosławskiego.

W latach 1984-1994 prowadził Oktet Dęty złożony z muzyków Orkiestry Polskiego Radia i TV i Filharmonii Narodowej. Współpracował także z orkiestrami „Simfonii Varsovii”, Opery Narodowej Teatru Wielkiego, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i innych, z którymi odbył liczne tournée po niemal wszystkich krajach Europy, także po Azji, USA i Kanadzie.

Od 1993 roku związany był z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie gdzie jako adiunkt dr hab. prowadził klasę klarnetu oraz zespoły kameralne, studia orkiestrowe oraz metodykę nauczania na instrumentach dętych drewnianych. Jednocześnie był kierownikiem Sekcji Instrumentów Dętych w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka w Warszawie.

Koncertuje jako solista i kameralista. W duecie z organistą Karolem Gołębiowskim koncertuje w wielu krajach Europy. Wraz z wybitnym pianistą Robertem Morawskim koncertuje i nagrywa dzieła kameralne na klarnet i fortepian, m.in. Sonaty klarnetowe Brahmsa (2008).

Od 1996 roku Roman Gołębiowski jest członkiem międzynarodowego „Ensemble Fennica” w Szwajcarii, z którym koncertował i nagrywał w Polsce, Niemczech, Finlandii, Szwajcarii. W roku 1999 założył kwartet stroikowy „Arundo”, w którym gra z Tytusem Wojnowiczem, Aliną Mleczko i Leszkiem Wachnikiem. W zespole „Camerata Vistula” współpracował z wybitnymi muzykami, takimi jak Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Janowski, Krzysztof Jakowicz, Andrzej Wróbel, Janusz Olejniczak, Edward Wolanin, Jerzy Sterczyński, Zofia Antes, Henryk Kaliński i inni.

Od roku 2005 w audycji „Lato z Radiem” słuchać możemy, historycznej nie tylko dla melomanów, „Polki Dziadek”, w wykonaniu właśnie Romualda Gołębiowskiego.

logo koncertów organowych

poniedziałek, 14 lipca 2025 godz. 19:00
Josep Solé Coll – organy (Watykan)
Anna Śliwa – skrzypce
Beata Zalewska – wiolonczela

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Ricercare a 6 z „Musikalisches Opfer” BWV 1079

Franz Liszt (1811-1886)
Evocation à la Chapelle Sixtine S658/R400

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Organ Sonata nr 3 op. 65
Con moto maestoso-Andante tranquillo

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Siciliana z II Sonaty fletowej Es-dur BWV 1031

Giuseppe Giordani (1751-1798)
Arietta „Caro mio ben”

Georg Friedrich Händel (1685 -1759)
Largo „Ombra mai fu” z opery „Xerxes”

Johannes Brahms (1833-1897)
„Mein Jesu, der du mich” z „Eleven chorale preludes” op. 122

Robert Schumann (1810-1856)
Innig z „Six studies in canon form” op. 56

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonata d-moll RV 12 na skrzypce i basso continuo
Largo-Allegro-Allegro-Presto

Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
Fuga Cromatica z Organ Sonata nr 4 op. 98

fot. Simon

Josep Solé Coll naukę solfeżu i gry na fortepianie rozpoczął w 1984 roku w Accademia Marshall w Barcelonie w klasie Josepa Marii Masa i Carloty Garrigi. Następnie uczył się gry na organach w Liceu Conservatory w Barcelonie w klasie Josepa Marii Masa i Montserrat Torrent. Studia w zakresie gry na organach i improwizacji organowej odbył w latach 2004-2009 w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie pod kierunkiem Ojca Theo Flury z Zakonu Świętego Benedykta.

Uczestniczył w kursach interpretacji gry na organach we Francji, Włoszech, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych prowadzonych przez Oliviera Latry’ego, Daniela Rotha, Paolo Crivellaro, Michela Bouvarda i Marie-Claire Alain.

Jako solista i koncertmistrz występował i akompaniował wielu zespołom muzycznym w Europie, Rosji, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Meksyku.

Jako organista liturgiczny grał w głównych parafiach swojego rodzinnego miasta Sabadell w Hiszpanii oraz w Rzymie – Bazylice Matki Bożej Większej i Bazylice św. Wawrzyńca za Murami.

Josep Solé Coll jest jest pierwszym organistą papieskiej bazyliki św. Piotra w Watykanie, organistą liturgicznych celebracji Ojca Świętego.

na zdjęciu wykonawca koncertu

Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej.

Wraz z zespołem „Camerata Cracovia” dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII wieku – Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. „Ars Cantus”, „Concerto Polacco”, „Il Tempo”, a także z austriackim zespołem „Pandolfis Consort Wien”.

W latach 2007 – 2020 prowadziła zespół instrumentów historycznych „Intrada”, współdziałający ściśle z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”, wykonujący głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Pracowała jako skrzypaczka w zespole „Capella Cracoviensis” (1992-1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych „Musicae Antique Collegium Varsoviense” Warszawskiej Opery Kameralnej (2001-2004).

Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu.

Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.

logo koncertów organowych

poniedziałek, 21 lipca 2025 godz. 19:00
Witold Zalewski – organy
Hanna Zalewska – organy

program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja super „Komm heiliger Geist, Herre Gott” BWV 651

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium chorałowe „Nun komm der Heiden Heiland” BWV 659 [Hanna Zalewska]

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Piece d’orgue BWV 572 [Hanna Zalewska]
Tres vitement-Gravement-Lentement

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata d-moll op. 65 nr 6
Choral-Andante sostenuto-Allegro molto-Fuga-Finale

John Rutter (*1945)
„Variations on an Easter theme” [duet]

na zdjęciu Hanna i Witold Zalewscy

fot. Jan Ciepliński

Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.

Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.

W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.

W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.

W tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia pracy liturgicznej w Katedrze wawelskiej.

Hanna Zalewska jest studentką IV roku studiów na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. dra hab. Andrzeja Białki.

Jest laureatką wielu konkursów muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego (Trzciana 2018, I miejsce), XI Konkursu Młodych Organistów (Kraków 2018, I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego (Olsztyn 2019, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego CEA 2019 (Wrocław, I miejsce) oraz III Międzynarodowego Konkursu Muzycznego (Kyoto 2025, I miejsce – duet). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. w 2016 i 2018 roku w Zimowej Akademii Sztuki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową, m.in. w Krakowie, Oświęcimiu, Rabce-Zdroju, Zabrzu, Jastrzębiej Górze, Koszalinie, Drezdenku. W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których wykonała recital organowy w mieście Panama City.

W tym samym roku odbyła tournée po Francji w ramach projektu „Fete de la musique”. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w sezonie artystycznym 2018/2019 oraz w roku 2021 realizowała projekt stypendialny pod nazwą „Hanna Zalewska prezentuje organy Krakowa”.

logo koncertów organowych

Oświęcimskie Centrum Kultury

Zdjęcie fasady OCK z lotu ptaka.

Oświęcimskie Centrum Kultury

Oświęcimskie Centrum Kultury - jedna z większych instytucji kultury na terenie Małopolski Zachodniej - prowadzi działalność o charakterze lokalnym, zaspokajając potrzeby kulturalne mieszkańców miasta i powiatu, jak również o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym.

Działalność Oświęcimskiego Centrum Kultury to całoroczna oferta dla dzieci, młodzieży i dorosłych: zajęcia w sekcjach i zespołach artystycznych, konkursy, festiwale, cykliczne imprezy. To również stała oferta repertuarowa: teatr, koncerty, estrada, kabaret, film, wystawy.

32-600 Oświęcim
ul. Śniadeckiego 24

centrala
tel./fax (33) 842 25 75
tel./fax (33) 842 44 61
tel./fax (33) 842 44 63
tel./fax (33) 842 57 82